Myten som ikke holder vann

Livsstilsmagasiner, nettsider og til og med vitenskapelige artikler anbefaler at man drikker ­2 liter vann hver dag. Men eksperter i human ernæring er usikre på hvor anbefalingen stammer fra, og om den i det hele tatt holder vann.

11. oktober 2010

Mike Sawka, forsker i hæren i USA, mener at anbefalingen stammer fra en gammel undersøkelse om gnageres væskebehov. Konklusjonen var at en moderat aktiv person burde innta 2,5 liter væske om dagen for å kompensere for svettetap og utskillelsesprodukter.

Vanligvis kommer 20 % av væskeinntaket til en person fra væskeholdig mat som suppe, is og agurk. De resterende 2 literne skulle derfor komme ved å drikke vann.

Man trenger slett ikke å drikke så mye vann. For andre drikkevarer kan også brukes – selv koffeinholdige.

”Kroppens behov for å holde på væske er sterkere enn den innflytelsen koffein har på væsketapet,” sier Douglas Casa ved University of Connecticut. Og kroppen sier selv fra. Drikk hvis du er tørst – ikke ellers. Men husk å drikke før du skal utføre hard fysisk aktivitet.

Hvis du er i tvil, så hold øye med urinen din. Hvis den er mørkegul, så er det et tegn på at du er dehydrert og derfor må drikke vann.

Kanskje du er interessert i ...

Les også