0-sekundersregelen

Du mister maten din på gulvet, tar den raskt opp, later som ingenting og spiser videre. Slik fungerer den såkalte 5-sekundersregelen. Men ideen om at smørbrødet først trekker til seg bakterier etter et gitt antall sekunder på gulvet, er bare kafésludder, sier professor i næringsmiddelvitenskap, Paul Dawson. Forskningen hans viser at salmonella og andre bakterietyper kan overleve i opptil fire uker på en tørr overflate og blir overført til matvarer ved kontakt med en gang.

12. juli 2010

Paul Dawson har også påvist at det såkalte ”dobbeltdippen”, der man planter samme chips eller grønnsak flere ganger i den samme dippen, også sprer bakterier. Det er ikke noe man blir syk av, men det er det samme som å kysse en annen person.