Et jagerfly fra andre verdenskrig, som nylig ble funnet i Egypt av en oljeletingsgruppe, kalles "flygingens svar på Tutankhamons grav". Det er preget av 70 år i Saharas ørken, men ikke desto mindre anses det for å være i god stand – som om det har vært i en "tidskapsel".

Galleri: Fly fra 2. verdenskrig funnet i ørken

Et jagerfly fra andre verdenskrig, som er funnet i den egyptiske ørkenen, beskrives som "flygingens svar på Tutankhamons grav".

31. mai 2012

Et jagerfly fra andre verdenskrig, som er funnet i den egyptiske ørkenen, beskrives som "flygingens svar på Tutankhamons grav". Foto: Jakub Perka, BNPS.

Propellen fra P-40 Kittyhawk-flyet ble forvridd da flyet nødlandet i 1942. Bilder tatt av den polske oljearbeideren Jakub Perka viser at det amerikanskbygde jagerbombeflyet stort sett er intakt, selv om motoren og landingshjulet ble brukket av ved møtet med bakken.

P-40-fly i amerikansk drakt har kurs over de blå vidder under andre verdenskrig. P-40 ble bygd av selskapet Curtiss-Wright med hovedkvarter i Buffalo i delstaten New York og var blant de amerikanske styrker best kjent som Warhawk. Britene ga sine ca. 3000 P-40-fly, deriblant den nyoppdagede jageren i Egypt, tilnavnet "Kittyhawk". Foto: National Archives/Corbis.

Instrumentene i cockpiten på RAF-jagerbomberen er stort sett intakte. "Flyet er i det store og hele komplett", sier Ian Thirsk. "Det er som en tidskapsel." Ian Thirsk håper at Kittyhawken med tiden vil ende på RAF-museet i London. "Vi samarbeider med den forsvarsattacheen i Kairo i et forsøk på å berge flyet", sier han.

Kan kulehull i skroget være en del av forklaringen på hvorfor RAF-flyet måtte nødlande for 70 år siden? Kanskje, men det er nok mer sannsynlig at dette er nyere kulehull forårsaket av lokale folk med skytevåpen, sier Ian Thirsk. "Jeg tror det er brukt til å skyte på blink, etter at det ble funnet første gang", sier han.

Selv om den nesten 200 liter store drivstofftanken hadde vært full, er det ikke sikkert at det hadde reddet den 24 år gamle sersjanten Dennis Copping, da han i 1942 fløy tilbake fra fronten for å få reparert flyet. "Piloten var langt vekk fra det miliære området. Han hadde ikke noe der å gjøre", sier Ian Thirsk. "Han fløy seg vill og gikk tom for drivstoff." På tidspunktet for nødlandingen sloss den britiske hæren med tyske og italienske styrker i slaget ved el-Alamein i Nord-Afrika.

Kittyhawkens V12-motor ser nesten ut til å være i funksjonsdyktig stand, selv om den har ligget utsatt for ørkenens varme og sandstormer i 70 år. Flyet var godt egnet til operasjoner i ørkenen, sier Ian Thirsk. "Det var svært robust og i stand til å frakte store bombelaster."

Kittyhawkens ammunisjon – som kulemagasinet på bildet – og de vingemonterte maskingeværer ble funnet intakte. Det 70 år gamle våpenutstyret fungererer muligens fremdeles, hvis man skal dømme ut fra det egyptiske militærets beslutning om å fjerne bevæpningen av hensyn til sikkerheten. I sin storhetstid ga slike våpen avgjørende luftstøtte til de britiske troppene på landjorden.

Etter å ha fjernet Kittyhawkens radio og batterier ble piloten tilsynelatende værende ved flyet, i hvert fall en stund. Tatt i betraktning hvor mye piloten var ute av kurs, var muligheten for å bli funnet av et letemannskap svært liten, sier Ian Thirsk. Til slutt, gjetter Ian Thirsk, "forsøkte han å komme seg vekk, men den stakkars mannen hadde ingen sjanse, siden det var så avsides og langt ute i ørkenen."

Flere tiårs sliping med ørkensand har fjernet en stor del av malingen og det materialet som dekket halen på flyet fra andre verdenskrig. Flyets metallskrog er imidlertid usedvanlig godt bevart på grunn av det tørre ørkenklimaet, sier Ian Thirsk. I 1950-årene ble det funnet andre nedskutte fly fra andre verdenskrig i Sahara, det mest kjente er et amerikansk B-24 Liberator-bombefly ved navn Lady Be Good.

Et P-40 demonstrerer i 1942 sin styrke på en skytebane tilhørende selskapet Curtiss-Wright i Buffalo i delstaten New York. P-40 hadde én motor og ett sete, og ble brukt både som jager- og bombefly av de allierte styrkene. Foto: Hulton-Deutsch Collection/Corbis.

Man antar at sersjant Copping overlevde nødlandingen og deretter brukte fallskjermen som telt før han gjorde et desperat forsøk på å krysse ørkenen til fots. Ifølge Ian Thirsk er det planer om å gjøre et forsøk på å finne levningene etter den forsvunne piloten.

Kanskje du er interessert i ...

Les også