Vei kan dele Serengeti i to

Etter at den første begeistringen har lagt seg, er det nå skepsis til nye politiske planer om vei. De ville dyra er fremdeles i fare, advarer enkelte eksperter.

30. juni 2011 av Ker Than, National Geographic News

Tanzania utløste et internasjonalt ramaskrik i august i fjor, da landet avslørte planer om en 53 km lang offentlig vei gjennom nasjonalparken Serengeti som kan forstyrre gnuenes årlige vandringer og gi krypskytterne lettere tilgang til parken.

Nasjonalparken, som er på FNs liste over verdensnaturarv, er verdens største beskyttede gressområde og savanne-økosystem og er dessuten hjemsted for sebraflokker og rovdyr som løver, geparder og hyener i tillegg til mer enn 450 fuglearter.

Det planlagte veiprosjektet ble tilsynelatende avblåst sist uke, noe som utløste stor glede blant naturforkjempere samt optimistiske overskrifter som: Vei gjennom Serengeti stoppet og Seier for miljøvernere.

Men nærmere lesning av den offisielle tanzanianske uttalelsen bak overskriftene har fått jubelen til å forstumme og spørsmålene til å melde seg. Naturvernerne er delt i to leirer i spørsmålet om hvorvidt veiplanene er stanset.

Forvirrende melding

Det offisielle skrivet fra Tanzania, som sist uke ble sendt til FNs verdensarvsenter i Paris, så ut til å være en retrett i forhold til regjeringens opprinnelige standpunkt og lovet at "den planlagte veien ikke vil skjære gjennom Serengeti National Park".

Enkelte medier og miljøorganisasjoner tolket brevet som en erklæring om at den kommersielle veiplanen var blitt stoppet, og som et tegn på at Tanzania var villig til å gå videre med et foreslått alternativ: byggingen av en vei utenfor parkens sørlige grense, noe som ikke ville hindre gnuenes vandringer.

Av brevet fremgår det at "veidelen på 53 km gjennom Serengeti National Park vil forbli grusvei og vil fortsatt bli administrert av TANAPA (Tanzania National Parks), primært med henblikk på turisme og administrasjon, slik tilfellet er nå".

Mange naturvernerne sier at meldingen er forvirrende. På den ene siden "vil veien ikke skjære gjennom parken". På den andre siden vil veien, som ifølge skrivet "krysser" parken, forbli grusvei.

Noen mener at man med den "kryssende" veien kanskje mener en eksisterende tilkjørselsvei av dårlig kvalitet som går gjennom parken fra øst til vest. Denne veien er for tiden stengt for varetransport, med mindre man har spesiell tillatelse. Noen eksperter har også påpekt at den nåværende veien i hovedsak er en jordvei og dermed ikke ville kunne "forbli grusvei".

Muligens planlegger regjeringen å forbedre denne tilkjørselsveien eller gjøre den bredere for parkbruk, men brevet er uklart på dette punktet.

National Geographic News har forsøkt å kontakte Tanzanias regjering for å få kastet lys over tvilsspørsmålene om veien, men har ikke lykkes.

Anne Kent Taylor, som arrangerer safarireiser, sier at hun var "euforisk" da hun hørte om brevet første gangen. Men da hun senere leste det selv, kjølnet begeistringen betraktelig.

"Det mest problematiske er ordet krysser", sier Anne Kent Taylor, grunnlegger av A.K. Taylor International i Montana i USA som arrangerer Serengeti-reiser for privatfolk.

"En bredere vei som går gjennom parken øst til vest, vil helt sikkert påvirke vandringene. ... Det er et positivt skritt at de sier den vil bli brukt til turisme og ikke kommersielt. Men i virkeligheten vil det være vanskelig å håndheve når en større vei først er bygd", mener Anne Kent Taylor, som også er datter av en av stifterne av reiseselskapet Abercrombie & Kent.

En vei gjennom "alles bilde av Afrika"

"Dette er ikke hele Afrika. Dette er ikke engang det meste av Afrika ... Men det er alles bilde av Afrika", sier Stuart Pimm, som er bevaringsøkolog ved Duke University i USA. Les Stuart Pimms blogg Serengeti på vei mot katastrofe.

Offisielt er hensikten med veien å forbedre Tanzanias økonomi ved å knytte isolerte, fattige Serengeti-landsbyer utenfor parken med den tanzanianske byen Arusha i øst og breddene av Victoriasjøen og andre sentralafrikanske land i vest.

Noen naturvernere har imidlertid hatt mistanke om at den egentlige hensikten med veien er å imøtekomme interessene til gruveselskapene eller legge grunnlaget for en jernbane.

Er en vei gjennom Serengeti uunngåelig?

Naturverner David Blanton ser enhver utvidelse av veien – asfaltert eller ikke og under parkens tilsyn eller ikke – som et forvarsel om problemer.

"Det vil bli etterspørsel om å bruke veien i fremtiden", sier David Blanton, meddirektør for den ideelle organisasjonen Serengeti Watch, som er basert i Ithaca i New York i USA. "Og når det først er lastebiltrafikk på veien, vil ikke underlaget klare å bære vekten, og så blir man nødt til å asfaltere ."

Serengeti National Park, sier David Blanton, er en prøvestein for andre fantastiske natursteder i verden som f.eks. Galápagosøyene og regnskogene i Costa Rica, som står overfor lignende utfordringer med hensyn til å få økonomisk utvikling og naturvern til å gå hånd i hånd.

"Fordi det er Serengeti, blir det et ikon og et forbilde for hvordan vi behandler uvurderlig verdensnaturarv som denne i resten av verden", sier David Blanton.

"Hvis vi ikke kan beskytte Serengeti, hva kan vi da beskytte?"

Kanskje du er interessert i ...

Les også