Røkelse er i fare

Bruker du røkelse til religiøse ritualer eller til kos hjemme? Har du noensinne tenkt over hvor røkelsen kommer fra? Røkelse stammer fra harpiks fra en bestemt treart i Etiopia, som nå er truet av branner og billeangrep.

7. juni 2012

Som en del av den bibelske trioen gull, røkelse og myrra har røkelse en aura av noe eldgammelt og eksotisk. Røkelse stammer fra aromatisk harpiks, og har lenge vært brukt i dufter som medisin og til ritualer.

Nå truer forskjellige farer med å halvere harpiksavlingene de neste 15 årene, sier etiopiske og nederlandske forskere.

Billeangrep truer røkelse

Deres studier av treet Boswellia papyrifera, som vokser vilt i Etiopia, avslører høy dødelighet hos de voksne plantene og at det bare er få nye planter til å erstatte dem. Både billeangrep, branner og beitende dyr bidrar til problemet.

At trærne tappes er ikke hovedårsaken til tilbakegangen, men forverrer sannsynligvis trærnes helsetilstand. Forskerne mener likevel at selektiv tapping og vern av områder med unge trær vil være med på å bevare røkelsen.