Naturens helbredende kraft

Når vi beveger oss i naturen, gjør vi vår overbelastede hjerne en tjeneste, viser ny forskning. Les vår store artikkel om naturens helbredende kraft og se fantastiske bilder av mennesker fra hele verden som slapper av i det grønne.

2. februar 2016

I en tid da overvekt, depresjon og nærsynthet er blitt folkesykdommer som alle kan være forbundet med vårt inaktive innendørsliv, undersøker forskere i dag med fornyet interesse hvordan naturen påvirker hjernen og kroppen.

Den svenske forskeren Matilda van den Bosch stresser forsøkspersonene med en matematikktest og en simulert jobbsamtale. Når hun deretter plasserer dem i en virtuell skog med fuglesang, vender hjertefrekvensen deres raskt tilbake til normalnivå.

Med utgangspunkt i framskrittene innenfor nevrovitenskap og psykologi har de begynt å tallfeste forhold som en gang ble ansett for å være guddommelige og mystiske.

Målinger som forskerne har gjort – av alt fra stresshormoner og hjertefrekvens til hjernebølger og proteinmarkører – peker i retning av at det ”skjer noe avgjørende” når vi oppholder oss i grønne omgivelser.

Les hele artikkelen, og lær mer om naturens helbredende kraft.