Blekner fargene i naturen?

Forskere studerer hvordan klimaforandringer påvirker naturens farger fra år til år.

6. november 2009

I New England i USA var høsten i fjor både varm og tørr. Folk som er glade i høstfargene, mente at fargeprakten den høsten var kjedelig. Og de mente at det måtte være klimaendringene som ødela fargene.

Det er ikke forskerne sikre på. Biolog John O’Keefe ved Harvard Forest i Massachusetts sier at det er vanskelig å sammenligne fargene fra et år til et annet. Men det er ikke enighet om hva det er som skaper endringen i fargene.

”Vi har noen nye hypoteser, men mye av det er fortsatt et mysterium,” sier botaniker David Lee ved den nasjonale botaniske hagen i USA. Forskere studerer nå hvordan klimaforandringer påvirker fargene fra år til år. De følger med på når høstfargene kommer, og de setter opp kameraer i trærne for å måle intensiteten. Det eneste de vet så langt, er at høyere temperaturer inntil videre har forsinket høstscenariet med ca. et par dager.

Ingen vet hva som vil skje med fargene i år. Men en ting er sikker: Været betyr alltid veldig mye. Tørke kan gjøre bladene brune og få dem til å falle raskt av; skyet vær kan forsinke dannelsen av rødt pigment. Og en mildere vind fra nordøst er ikke bra for de fargerike, men kuldeelskende lønnetrærne.

Bladenes farger

Høst

Kortere dager, kjøligere netter og masse sol starter fargeskiftet.

Grønn

Klorofyll (bladgrønt) gjør det mulig for bladene å omdanne CO2 til sukker.

Gul

Ligger under det grønne og dukker opp når klorofyll brytes ned i visnende blader.

Oransje

Hvis det nyproduserte røde pigmentet ikke er dominant, blandes det med det gule.

Rød

Kanskje bruker de visnende bladene energi på å danne rødfarger for å avvise eggleggende insekter eller for å beskytte næringsstoffene mot solen.