Hvorfor lukter noen blomster så vondt?

Enkelte blomster lukter vondt for å beskytte seg og avskrekke planteetende dyr, men som regel stinker plantene for å tiltrekke seg bestemte insekter til bestøvning.

7. februar 2013

Blomster dufter som regel ganske godt. Men det er noen blomster man bare ikke kan gi som gave.

Noen av de blomstene som lukter verst, er av slekten Amorphophallus.

Den nye arten lukter sterkt av ost mens den vokser. "Men når den er på høydepunktet og pumper ut fytokjemikalier, lukter den av avføring og råttent kjøtt", forteller botanikeren Greg Wahlert, som fant den. Forskere har delt inn noen av de ca. 170 kjente Amorphophallus-artene ut fra hvordan de lukter: fisk/urin, avføring, råttent kjøtt, sterk ost og – overraskende nok – krydder/frukt/sjokolade.

En annen stinkbombe er verdens største blomst, Raflesia, fra Indonesia, som kan bli opptil én meter i diameter. Den kan luktes på flere hundre meters avstand og tiltrekker seg enkelte fluer til bestøvning. Noen sopparter lukter også ekkelt, bl.a. den falloslignende stanksoppen, som vokser i Norge. Den sender ut en emmen lukt som tiltrekker seg fluer som sprer sporene dens.

Video: Penisblomsten springer ut

Se en såkalt timelapse av en illeluktende Amorphophallus titanum, som er en av verdens største blomster, som springer ut i Botanisk Have i København i 2012.