3D-opplevelse: Verdens heftigste grotte

En rekke 360 graders panoramaopptak gir deg muligheten til å oppleve Vietnams Son Doong-grotte, som er en av de største i verden. Velg fullskjermmodus for å utforske grotten og få en komplett 3D-opplevelse av en av verdens heftigste grotter.

2. juni 2015 av Jane J. Lee

KLIKK PÅ BILDET OG VELG FULLSKJERMMODUS FOR Å FÅ EN KOMPLETT INTERAKTIV OPPLEVELSE

Psst ... Hvis du bruker mobil eller nettbrett, dreier du bare skjermen for å gå på oppdagerferd.


Interaktiv opplevelse: Son Doong i 360 graders perspektiv

Se Son Doong-grottens enorme hulesystem ved hjelp av disse utrolige 360 graders panoramaopptakene. Son Doong er en av verdens største og heftigste grotter som uten problemer kan romme et Boeing 747-fly eller et helt New York-kvartal med 40 etasjers skyskrapere. Det enorme hulesystemet er så vidstrakt at forskere har kalt Son Doong en ”endeløs grotte”. Og nå er det mulig å ta en digital rundtur i verdens heftigste grotte, der du selv kan bli med ned under jorden og se alt på nært hold.

Siden forskere i 2009 oppdaget grotten med hjelp fra en lokal guide, har fotoopptak gitt et imponerende innblikk i grotten, som ligger i Phong Nha-Ke Bang nasjonalpark i de sentrale delene av Vietnam. Interessen fra nysgjerrige besøkende er imidlertid et tveegget sverd, ettersom planlagte byggeprosjekter som skal gjøre grotten mer turistvennlig, kan risikere å skade hulesystemets enestående miljø.

Martin Edström ønsker digitale turister velkommen i verdens heftigste grotte

Fotojournalist Martin Edström håper å kunne åpne grotten for så mange mennesker som mulig. Han ønsket også å dokumentere Son Doong i dens nåværende relativt uberørte tilstand, i tilfelle byggeplanene settes ut i livet. I januar 2015 gikk han og en gruppe entusiaster derfor i gang med å lage en virtuell rundtur i den ca. 4 km lange grotten.

Digitale ”turister” kan ved hjelp av datamusen klikke seg gjennom 360 graders digitale opptak av de viktigste delene av Son Doong. Noen av de største passasjene er over 90 meter brede og 180 meter høye.

Martin Edström, som har fått støtte av National Geographic Societys Global Exploration-fond til arbeidet sitt, forteller her om utfordringene ved å påta seg en så stor fotooppgave.

– Du har gitt utrykk for skepsis over å installere en kabelbane og andre turistattraksjoner i grotten. Er du redd for at medieomtale vil sette fart i planene?

Det beste for grotten ville trolig ha vært at den aldri var blitt oppdaget. Men det er selvfølgelig heller ikke til så stor nytte. Vi ønsker å gjøre det mulig for forskere å studere den og for folk å oppleve den. Men det betyr ikke at vi må gjøre det på en ansvarsløs måte.

Naturligvis skal vi gjøre det lettere for folk å besøke den. Det vil være til nytte for lokalsamfunnene, fordi det blir økte inntekter fra turismen, og det er viktig. Men det må ikke gjøres på en slik måte at vi plutselig går fra ingen til 100 000 besøkende i året. Vi må sikre at grotten bevares så intakt som mulig.

– Hvorfor bestemte du deg for å lage en interaktiv opplevelse i stedet for bare å ta bilder eller filme en video?

Jeg jobber med interaktiv journalistikk fordi det gir brukeren en mye større og dypere opplevelse – det er mulig å la folk gå gjennom grotten som om de var der selv. Slik får man leseren inn i historien og får dem til å utforske den aktivt.

Vi har også bygd opp et lite arkiv som viser grotten slik den var da vi var på stedet i januar 2015. Da har vi en digital kopi av grotten i tilfelle den blir ødelagt.

– Hvordan skiller grotteprosjektet seg fra de andre prosjektene dine?

Alt var så enormt og majestetisk. Det var svært vanskelig å planlegge med tanke på logistikk. Først og fremst belysningen – vi skulle lyse opp en komplett mørk hule. For å ta bilder eller filme en video trenger man lys i én retning. Men til 360 graders opptak trenger man lys 360 grader rundt.

Vi måtte sikre oss at det var lys hee veien rundt mens vi gjorde opptak. Det tok enormt med tid.

– Hvordan lyste dere opp et så enormt stort rom?

Først fikk vi noen fantastisk kraftige lys fra en liten bedrift i Nederland – de kraftigste transportable LED-lys jeg noensinne har sett.

Deretter sprang tre av oss rundt i hulene med lysene. Grotten er flere kilometer lang, og vi måtte spre oss og lyse opp grotten fra mange forskjellige vinkler.

– Hva med kameraene?

Vi hadde en vanvittig mengde kameraplasseringer. Jeg tror vi hadde med 25 kameraer av forskjellig type. De spente fra den kjappe løsningen med å sette et kamera på et stativ til større kameraer og bedre linser som dekket flere områder.

– Fikk dere noen overraskelser underveis?

Vi hadde mange problemer med logistikken. Det gikk fint å få utstyret gjennom flyplassene helt til vi kom til Vietnam – der ville de beslaglegge alle stativene våre. Så jeg måtte bedrive omfattende mykt diplomati for å få stativene inn i landet.

I selve grotten, selv om vi hadde planlagt alt nøye og prøvd å få en følelse av avstandene, hadde vi ikke helt forstått hvor enorm Son Doong faktisk er. Det var helt vanvittig.

Vi var ekstremt heldige på mange måter. Været var med oss, og ingen av oss brakk benet.

– Hva får man ut av 3D-opplevelsen som tilskuer?

Det handler ikke så mye om den visuelle styrken, men mer om kontroll. Moderne journalistikk er lineær. Man leser en tekst fra punkt A til punkt B, eller man ser en reportasje fra start til slutt.

Men her blir man en aktiv utforsker, en aktiv bruker. Hvis man ikke utforsker historien, så utfolder historien seg heller ikke.

Kanskje du er interessert i ...

Les også