Et spindelvev på tvers av elven er spunnet av Darwins barkedderkopp og skjuler delvis en naturoppsynsmann på Madagaskar i 2008. Darwins barkedderkopp er den edderkoppen i verden som lager de største spindelvevene med opptil 25 meter lange tråder, like langt som to busser etter hverandre. Foto: Matjaz Kuntner.

Bilder: Nye arter i 2010

Fra en menneskestor øgle med dobbel penis til en selvlysende sopp. Se hvilke nye arter forskerne har valgt ut som de mest spennende i 2010.

30. mai 2011

En ny bakterieart, Halomonas titanicae, er oppdaget på og oppkalt etter vraket av Titanic. Bakterien tilhører en familie som aldri før er sett på så dypt vann, ca. 3,8 km under overflaten. Ifølge forskere er den jernoksidspisende H. titanicae kanskje med på å fremskynde nedbrytningen av det historiske vraket. Foto: Emory Kristof, National Geographic.

Denne pannekakeflate nye arten, Halieutichthys intermedius, bruker de robuste, armlignende brystfinnene til å spasere rundt på havbunnen, nesten som om de går på stylter. H. intermedius lever bare i Mexicogolfen, blant annet i kystområder i den amerikanske delstaten Louisiana, som ble kraftig rammet av oljeutslippet i området i 2010. Fiskens aktuelle status et år senere er ikke kjent. Foto: Prosanta Chakrabart, Louisiana State University.

Den nyoppdagede soppen Mycena luxaeterna (her vist i dagslys, øverst, og i mørke), lyser konstant hele natten i regnskogen i Brasil og er nærmest en evig lyskilde, noe det latinske navnet, som er inspirert av sistesatsen av Mozarts Requiem, antyder. Foto: Cassius V. Stevani, universitetet i São Paulo, Brasil.

Tyrannobdella rex eller "tyrann-iglekonge" hersker dypt inne i Amazonas i Peru. Som sin dinosaurnavnebror, Tyrannosaurus rex, har den 7 cm lange blodsugeren relativt store tenner som iglen bruker til å gnage seg inn i vevet i kroppsåpningene hos pattedyr, bl.a. øyne, urinrør, endetarm og skjede. Selv har den nyoppdagede iglen "ganske små kjønnsorganer", sier Mark Siddall, kurator i den zoologiske avdelingen for virvelløse dyr ved American Museum of Natural History i New York. Foto: PLoS ONE.

Forskere fant skivesoppen Psathyrella aquatica nede i det klare, kalde vannet i den øvre delen av Rogue-elven i delstaten Oregon i USA. Dette er den første kjente sjampinjongarten som trives under vannet. Foto: Robert Coffan, Southern Oregon University.

Før oppdagelsen av Saltoblattella montistabularis i Sør-Afrikas Table Mountain National Park kjente man bare til hoppende kakerlakker fra sen jura. Bena til den nyoppdagede arten er spesielt bygd for å hoppe, og dessuten har den kraftige følehorn som stabiliserer insektet når det hopper. "Man tenker ikke på kakerlakker som søte, men disse krabatene er faktisk ganske nusselige," sier Quentin Wheeler ved ASU. Foto: Mike Picker, University of Cape Town.

Den nye antilopen Philantomba walteri eller Walters duiker, som første gang ble oppdaget på et kjøttmarked i den vestafrikanske bushen, er oppkalt etter den avdøde forskeren Walter N. Verheyen. Verheyen fikk trolig tak i det første eksemplaret av den nå anerkjente arten i Badou i Togo i 1968. Foto: Yann Le Bris.

Det har dobbel penis, den er like lang som et menneske er høyt, og den lever i et tett befolket område i Filippinene. Likevel har den to meter lange øglen Varanus bitatawa på en eller annen måte greid å forbli uoppdaget helt til nå nylig. Forskere mener at dyret, som spiser frukt og lever i trærne, har unngått vitenskapens oppmerksomhet helt til nå fordi det bare har vært noen få reptilstudier i fjellskogene der V. bitatawa lever. Foto: A.C. Diesmos, Filippinenes nasjonalmuseum.

Den nyoppdagede sirissen Glomeremus orchidophilus tilhører en undergruppe av sirisser som lager en raspende lyd. Men insektet gjør mer enn å bråke. Ifølge ASU er dette den eneste kjente bestøveren av den sjeldne orkideen Angraecum cadetii, som vokser på den franske øya Réunion i Indiahavet. Foto: Sylvain Hugel, universitetet i Strasbourg, Frankrike.