200 nye dyr og planter funnet i Himalaya

Nye padder, planter og fisk i hopetall har dukket frem i de fjerntliggende strøkene øst i Himalaya siden 2009. Og WWF Verdens Naturfond gleder seg stort.

23. oktober 2015 av Christine Dell'Amore / National Geographic

Himalaya fortsetter å overraske vitenskapen. En fisk som kan puste over vann, en ny banan og en frosk med kattelignende øyne er blant de nyeste funnene i området, rapporterer WWF Verdens Naturfond.

Du kan se noen av de mest spennende nye beboerne i galleriet ovenfor.

Himalaya er ikke noe paradis

De mange hittil ukjente sorter og arter i Himalaya omfatter blant annet 133 planter, 39 virvelløse dyr, 26 fisk, 10 padder, en fugl og et pattedyr.

Det tilsvarer 34 nyoppdagede arter i året, bare i Bhutan, den nordøstlige delen av India, Nepal, den nordlige delen av Myanmar og den sørlige delen av Tibet.

”Jeg er begeistret over at et område med allerede stor biodiversitet fortsatt overrasker verden med funn av nye arter i dette tempoet”, forteller Ravi Singh, som er leder for WWF i India.

Himalaya er imidlertid ikke sikret et varig paradis for dyr og planter, da bare 25 prosent av den opprinnelige naturen er igjen etter at vi begynte å befolke og utnytte området.