Et fotografi skulle vise den pyntede virkeligheten

Fotografi: På 1800-tallet skulle fotografiene helst være så uvirkelige som mulig.

8. oktober 2013

Når man i fotografiets barndom lekte med bildets muligheter – og ofte satte inn elementer som ville være fysisk umulige i virkeligheten – var det ikke for å lure publikum. Folk visste som regel godt at det ikke var ekte.

Med et glimt i øyet malte fotografene kinnene røde, skiftet en overeksponert himmel ut med myke bomullsskyer eller la spøkelsesaktige bilder av avdøde nære og kjære inn i fotografiet. Humoristiske postkort som dette med "kvinne i såpebobler" var populære i de første tiårene på 1900-tallet blant unge elskende som kurtiserte pr. brev.

Et pyntet fotografi forarget ikke

"På 1800-tallet ville dette ikke ha forarget folk", sier Mia Fineman ved Metropolitan Museum of Art i New York. Faktisk kunne amatørfotografer kjøpe bøker som beskrev hvordan man etterlignet slike fotoeffekter. Fotografene forsøkte bare å kompensere for kameraets mangler og brukte ethvert tilgjengelig middel for å skape et minneverdig bilde.

Med de teknologiske fremskrittene og fotojournalistikkens fremgang som eget yrke på begynnelsen av 1900-tallet ble fotografiet i større grad et medium som handlet om å fange en scene, nøyaktig slik den var i virkeligheten – og helst i en mest spektakulær utgave.

Kanskje du er interessert i ...

Les også