I Los Angeles i USA leser den mexicanskfødte ”pro­fessor Sisy­fos” bønner høyt i et enkelt butikklokale som er innredet til en helligdom til La Santa Muerte. Et økende antall tilhengere i USA krysser grensen for å søke helbredelse eller hjelp til sine kjære.

Galleri: Trengte sjeler

Stoff og død er hverdagskost i Mexico. De harde realitetene får mange til å søke trøst hos nye helgener.

7. juli 2010

Stoff og død er hverdagskost i Mexico. De harde realitetene får mange til å søke trøst hos nye helgener. Foto: Shaul Schwarz

I en del av Tijuana, der stoffmisbruk er utbredt, er både kjødelige og åndelige symboler innprentet med blekk på huden. Mannen i skjorten har en figur med en ljå på underarmen: La Santa Muerte, Den hellige død, er ikon for en voksende kult. Ifølge tilhengerne aksepterer La Santa Muerte alle, uansett hva slags forbrytelser de har gjort, hvis man bare holder sine løfter til henne.

En ”narkobaron” blør foran beina på en heltinne under filmopptak i Tijuana – enda et eksempel på den populære film- og musikksjangeren om narkosmugling. De fleste av inntektene fra denne filmen forventes å komme fra USA.

Statuer av St. Judas løftes høyt i været av unge menn i en bydel i Mexico City. I takt med at narkovolden har eskalert, henter stadig flere mexicanere styrke og håp fra skytshelgenen for håpløse saker.

Noen ungdommer sniffer løsemidler utenfor en kirke i Mexico City (til venstre), der det holdes månedlige fester, romerías, for St. Judas

Etter et bakhold ved et shoppingsenter i Ciudad Juárez ble en sjåfør (over) og de to to passasjerene hans en del av de over 2600 mordofrene i fjor i en by der narkotikarelaterte drap har blitt uhyggelig vanlige.

Kjøpmannen Luis Demetrio Pérez Díaz blåser røykskyer i stil med et indiansk ritual mens han ber til La Santa Muerte ved sitt private alter i Tepito. Forskerne dis­kuterer dødshelgenens opprinnelse: Mellom-­Amerika, Europa – eller begge deler?

Kjærlighet, penger, beskyttelse – det er mange gode grunner til å kysse La Santa Muerte. Den første i hver måned samles tilbedere ved en helligdom i slumområdet Tepito i Mexico City, selv om den katolske kirken har fordømt ikonet.

Selv i døden viser de mexicanske narkobaronene seg fram i ødsle mausoleer på en kirkegård i Culiacán der Sina- loa-kartellet hører hjemme. Damen på bildet er gift med en bygningsarbeider.

En kvinne strør ut kalk for å suge opp blodet fra enda et narkotikadrap i Juárez. For de familiene som prøver å leve et vanlig liv der, er virkeligheten ikke til å skjule: Det er vold og død overalt. Narkotikahandlere som kjemper om å forsyne det amerikanske markedet med stoff, søker trøst hos narkohelgener som symboliserer håpet om en hellig død etter et brutalt liv.

I Tijuana besøker en mann et lite kapell til ære for folkehelgenen Jesús Malverde – en sagnomsust forbryter som etter sigende ble hengt av myndighetene for 100 år siden.

Narkohandlere i Sinaloa tok Malverde til seg som et Robin Hood-aktig symbol på ærverdig tyveri. Ved hovedhelligdommen hans i Culiacán (over) etterlater tilbedere offergaver.

Tilbedere på kne nærmer seg et La Santa Muerte-skrin i Mexico City med ofringer og ikoner i hendene.

En La Santa Muerte- figur i brudekjole står i hjørnet av en stue i Mexico City.

En ung mann står under den enorme Holy Death-statuen i Mexico City og holder på en statue av La Santa Muerte.

Kanskje du er interessert i ...

Les også