Keiserkanalen knytter Kina sammen

Keiserkanalen: 1 million mennesker ble sendt på tvangsarbeid i år 605 for å bygge den enorme kanalen som forente keiseriket.

18. september 2013

Tvangsarbeidere bygde Keiserkanalen

Det var keiser Yang av Sui-dynastiet som i år 605 forbandt elven Huang He (Den gule elven) og elven Chang Jiang (Yangtze) med kanaler for å skape handel til den nye hovedstaden, Luoyang.

Yang utkommanderte ca. 1. million arbeidere på tvangsarbeid på kanalen. Arbeiderne ble påført "uutholdelige lidelser", skrev en dikter på 800-tallet. Byggingen tok seks år og kostet et ukjent antall mennesker livet.

Keiserkanalen var målet for fiendene

Keisernes makt har steget og sunket i takt med hvor god kontroll de har hatt med den 1800 km lange kanalen som forente landet og ble et sterkt politisk symbol og et strategisk mål for invaderende fiender.

Under den første opiumkrigen på begynnelsen av 1840-tallet okkuperte britene Zhenjiang, der Keiserkanalen krysser Chang Jiang. Det satte en stopper for korntilførselen og skatteinnkrevingene til Beijing. Etter noen få uker måtte Kina overgi seg.

Keiserkanalen binder fremdeles sammen Nord- og Sør-Kina

I dag, 1400 år etter at kanalen ble bygd, har den øverste strekningen mellom Beijing og Jining ikke vært seilbar på ca. 40 år, men kanalens 523 km fra Jining til Hangzhou er fremdeles en viktig handelsåre som binder sammen Nord- og Sør-Kina.

Last ned hele artikkelen

Vil du lese mer om Keiserkanalens dramatiske historie? Er du abonnent på National Geographic, kan du laste ned hele artikkelen helt gratis.

Er du ikke abonnent på National Geographic? Klikk her og få tilgang til alt innhold på natgeo.no.

Kanskje du er interessert i ...

Les også