Få transporten på plass

Med sine stille butikkstrøk og sin arkitektur fra 1950-tallet framtrer Letchworth i England litt som en hageby som er glemt av tiden. Ebenezer Howards drøm om et selvforsynende samfunn ble aldri virkelighet. Bøndene i Letchworths grønne belte selger sine sukkerroer og hvete til en stor virksomhet som produserer frokostprodukter.

9. desember 2011

Med sine stille butikkstrøk og sin arkitektur fra 1950-tallet framtrer Letchworth i England litt som en hageby som er glemt av tiden. Ebenezer Howards drøm om et selvforsynende samfunn ble aldri virkelighet. Bøndene i Letchworths grønne belte selger sine sukkerroer og hvete til en stor virksomhet som produserer frokostprodukter.

De fleste av byens innbyggere jobber i London eller Cambridge. Men byen utmerker seg på et viktig punkt som av mange i dag forbindes med bærekraft: Den er ikke bygd for biler. Ebenezer Howard ignorerte fullstendig den nye oppfinnelsen. Uansett hvor i Letchworth man befinner seg, kan man spasere til sentrum for å handle eller ta toget til London.

55 km lenger sør er London fremdeles den samme. Nå bor det 8 millioner mennesker der. Alle forsøk på å gjøre Londons labyrint av gater mer oversiktlig har slått feil – noe alle som har kjørt med drosje i byen, kan skrive under på. ”London er overhodet ikke planlagt!” utbrøt Peter Hall en ettermiddag idet vi gikk ut på gaten foran British Academy. Men det ble likevel gjort to fornuftige tiltak da byen vokste seg utover på 1800- og 1900-tallet, sier Peter Hall.

Man bevarte alle de store naturlignende parkene som f.eks. Hampstead Heath, der byens borgere kunne oppholde seg i det fri. Og som det viktigste av alt utvidet byen seg langs jernbaner og undergrunnslinjer. ”Få transporten på plass”, sier Peter Hall. ”Deretter kan man la alle de andre tingene gå sin gang.”

Med de ordene forsvinner han ned i undergrunnsbanen for å ta toget hjem og etterlater meg på det myldrende fortauet med en flott gave: et par timer å slå i hjel i London. Selv Ebenezer Howard ville ha forstått den følelsen. Da han vendte hjem etter et par år i USA, der forsøkene hans på å slå seg ned som selvstendig bonde i Nebraska slo feil, ble han forelsket i det som en gang var hjembyen hans.

Bare det å kjøre med omnibus, skrev han senere, ga ham ”en merkelig ekstatisk følelse ... De travle gatene – tegnene på velstand og framgang – mylderet – selv forvirringen og uordenen tiltalte meg, og jeg kjente en veldig sterk glede.”

Kanskje du er interessert i ...

Les også