Tyskers sære vaner ødela ekspedisjon

Den tyske vitenskapsmannen Eduard Vogels oppførsel var så sær at en britisk sponset ekspedisjon gjennom Afrika endte fatalt.

5. april 2013 av Hans Henrik Fafner

Alt tegnet godt da den britiske oppdagelsesreisende James Richardson i 1850 begynte å krysse Sahara for å komme frem til Tsjadsjøen på den andre siden av ørkenen. Og han gledet seg over at utenriksdepartementet i London hadde tillatt ham å ta den tyske vitenskapsmannen Heinrich Barth med på turen, for på det tidspunktet gikk tyskerne for å være de beste.

Men de fikk problemer. Richardson døde i mars året etter, og da den tredje vitenskapsmannen på turen også omkom, sto Barth alene. Briterne bestemte derfor å sende en ny mann av gårde, og det ble den høyt ansette botanikeren og astronomen Eduard Vogel, som også var tysker. Han reiste fra Tripoli i Nord-Afrika i mars 1853 og kom frem til byen Kukawa, der han noe senere møtte Barth. Men ekspedisjonen kom aldri til å fungere, noe som nok mest skyldtes Vogels sære vaner og iltre temperament.

Flere nektet å reise videre så lenge Vogel var med, og i 1855 dro han videre alene, ledsaget av to ingeniører og fire tjenere. Den vesle gruppen kom frem til Ouaddai sør i Sudan. Der ble den lokale sultanen straks mistenksom overfor europeerne – han mente at de hadde andre motiver fordi de to ingeniørene var militærfolk. Han kunne heller ikke kommunisere med Vogel, som nektet å lære arabisk, og han syntes det var merkelig at Vogel nesten bare spiste egg. Så da Vogel besteg det hellige fjellet Treya uten å be om tillatelse, fikk han tyskeren drept.

Kun Barth kom hjem til Europa. Han skrev sin reiseberetning i fem bind, som han ikke bare ga ut på engelsk, men også på tysk. Noe de engelske myndighetene ikke satte pris på.