Til sjøs med kaptein Bligh

Den kjente eventyreren Richard Halliburton forsøkte i 1939 å seile en kinesisk djunke fra Hongkong til San Fransisco, der han ville ankomme midt i Verdensutstillingen. Les mer om hvordan det gikk.

5. april 2013 av Hans Henrik Fafner

Richard Halliburton var en eventyrer og en våghals. Han hadde skaffet seg berømmelse ved å være den første noensinne som svømte hele Panamakanalen på langs. Han skrev artikler og bøker om reisene sine, og i 1930-årenes krisetid, da folk trengte en liten flukt fra hverdagen, var det godt salg i slikt.

I 1939 bestemte han seg for å seile en kinesisk djunke fra Hongkong til San Fransisco, der han ville ankomme midt i Verdensutstillingen. Hans mål var å bevise at kineserne kunne ha krysset Stillehavet lenge før Columbus kom til Amerika.

Skipet var bygd spesielt til formålet. Med sine 75 fot var The Sea Dragon større enn en vanlig djunke, og i bunnen lå en kraftig dieselmotor. Halliburton var lite kjent med navigering, så han hyret kaptein Welch som skipper, og han fikk tak i en maskinsjef og noen unge menn som var gode seilere. Men allerede under den første prøveseilasen viste djunken seg å ha alvorlige konstruksjonsfeil, og Halliburton innså også at fartøyet bar preg av dårlig håndverk.

To av de unge seilerne betakket seg. De mønstret av, men Halliburton nektet å oppgi prosjektet, og 3. mars bega han seg ut på den store reisen. I slutten av måneden kom de ut for en tyfon, og så viste problemene seg. 1900 kilometer vest for Midway ble djunken sist sett fra passasjerdamperen SS President Coolidge, som selv kjempet med de tårnhøye bølgene, men Halliburton meldte over radioen at alt var vel om bord.

The Sea Dragon forsvant på havet. Man vet ikke hva som skjedde, men en mulig forklaring er at Welch var en dårlig kaptein.

"Det var som å seile med kaptein Bligh", skrev en av de unge mennene som hadde mønstret av i tide.

Kanskje du er interessert i ...

Les også