Møt pionerpiloten Barrington Irving

Barrington Irving er en av våre utvalgte våghalser i portrettserien om modige menn og kvinner som flytter grenser på sitt område.

11. april 2013 av Pat Walters

Da 23 år gamle Barrington Irving landet i Miami 27. juni 1997, ble han den yngste personen (og første amerikaner av afrikansk herkomst) som hadde gjennomført en soloflyging rundt jordkloden. Den tidligere gymnasfotballstjernen hadde bare studert luftfart i ett år da han begynte å lette etter sponsorer, slik at han kunne bygge et enmotors fly til den 44 000 km lange turen. Barrington Irving forteller at han bestemte seg for soloflygingen for å inspirere unge mennesker til å vokse seg sterkere ved å teste ut grensene for hva de klarer. I dag er han både pilot og lærer og bruker erfaringene sine til å oppmuntre barn i Florida til å utforske luftrommet.

Hvorfor flyr du? Det jeg liker ved å fly er at man befinner seg midt mellom himmel og jord. Livet ditt henger fritt i luften. Det krever stor nøyaktighet. Jeg kan ikke komme på noe annet som gir et lignende adrenalinrush og samtidig gjør deg så rolig.

Fortell meg om en episode der du opplevde denne blandingen av følelser. Hver gang jeg forteller denne historien, får jeg gåsehud. Jeg tok av fra den nordlige delen av Japan og skulle fly til en liten øy i Alaska som heter Shemya [dette var på Stillehavsetappen av jordomflygingen]. Det var en svært turbulent tur med vindhastigheter fra over 30 m/s til opp omkring 55 m/s, og det blåste i alle retninger. De siste tre timene var det kraftig isstorm. Jeg husker at ruteflypiloter kalte meg opp over radioen og spurte hva i all verden jeg gjorde der nede. De sa at jeg var nødt til å snu. Og der satt jeg i et enmotors fly. Jeg svarte: “Jeg har ikke nok drivstoff til å snu.” Så ba de meg om navn og telefonnummer til foreldrene mine. De sa at jeg aldri ville klare det. Da jeg landet på Shemya, hadde jeg bare nok drivstoff i tanken til 12 minutter til. Da visste jeg at dette var noe jeg bare måtte gjøre.

Du leder en skole der ungene lærer om natur- og ingeniørvitenskap? Vi satte elevene til å bygge et fly fra bunnen av. Jeg sa at jeg skulle fly det. Mens de bygde det, kunne vi høre: “Å, jeg har visst gjort dette feil” eller: “Jeg trenger hjelp her!” Etter at jeg hadde kommet i luften, slo det meg at jeg fløy noe som var bygd av barn. Jeg tenkte: Hva skjer hvis motoren fusker?

Men det kunne fly? Ja visst. Det fløy fint.

Kanskje du er interessert i ...

Les også