Tre ny padder oppdaget i Brasil

Paddene, som er funnet i et høytliggende skogområde, har en karakteristisk sang. Hør dem synge her.

14. desember 2015 av Carrie Arnold

Padder og frosker kvekker som kjent, men enkelte arter synger også. Derfor ble tre nye arter nylig oppdaget da biologen Marcio Pie ved universitetet i Paranal hørte uvanlige lyder på et fjell i skogmørket.

Lytt til paddenes sang her.

Etter møtet med den første nye padden fant ekspedisjonen raskt to til. Alle tre tilhører de søramerikanske rødbukpaddene og har fått de klingende navnene Melanophryniscus biancae, M. milanoi og M. xanthostomus.

Paddene måler 2,5 centimeter i lengden og er blant de minste. Om de er giftige vet forskerne ennå ikke, men foreløpige DNA-undersøkelser viser at de tre paddene er nær beslektet.

Padder blir navngitt i en fart

De svært utilgjengelige skogene øst i Brasil er isolert høyt oppe, nærmest som ”øyer i skyene”, sier biologen Marco Pie. Beliggenheten gjør at en art kan finnes på én fjelltopp, men ikke på nabofjellet.

Paddenes begrensede antall og et miljø som er sårbart mot klimaendringer, betyr at de nye artene allerede er truet.

For å gi de nye paddene en sjanse til å overleve fikk forskerne raskt publisert funnet og gitt dem offisielle navn. Uten et vitenskapelig godkjent navn finnes nemlig arten ikke, forteller Pie.