Bilder: Miniatyrkameleoner oppdaget

Fire nye kameleonarter funnet på Madagaskar, hvorav noen er så små at de kan sitte på enden av en fyrstikk, er blant de minste kjente reptilene.

17. februar 2012 av Ker Than, National Geographic News

Forskere har oppdaget nye arter av miniatyrkameleoner, noen av dem så små at de kan sitte på enden av en fyrstikk.

Med en gjennomsnittslengde for et voksent individ på 2,9 cm fra snute til halespiss er er B. micra blant de minste reptiler i verden.

Den bitte lille Brookesia micra er den minste av fire nye kameleonartene som er funnet i den afrikanske øyrepublikken Madagaskar.

Forskere mener at de nye små kameleonartene muligens er ekstreme eksempler på øydvergvekst, et fenomen som får organismer til å krympe i størrelse på grunn av begrensede ressurser på øyer.

"Den ekstreme graden av miniatyrdannelse hos disse dvergreptilene kan være ledsaget av en rekke spesialiseringer når det gjelder kroppsbygning, og dette utgjør et lovende område for fremtidig forskning", sier lederen av undersøkelsen, Frank Glaw, ved Zoologische Staatssammlung München (ZSM) i en uttalelse.

Undersøkelsen av de nye kameleonartene ble offentliggjort denne uken i tidsskriftet PLoS ONE.

På Madagaskar stirrer et eksemplar av den nyoppdagede kameleonarten Brookesia på en fotograf, med øyne som sitter langt fra hverandre. Den vesle størrelsen som de fire nye kameleonartene har, gjør dem ekstra sårbare overfor ødeleggelse av levesteder, og noen av navnene deres er valgt for å avspeile dette. Den siste delen av navnet til B. desperatas er for eksempel latin for "desperat". Foto: Frank Glaw.

Selv om de fire nye kameleonartene ser ganske like ut (på bildet vises B. micra), viser genetiske analyser at reptilene tilhører forskjellige arter. Det forteller den nye undersøkelsen som ble offentliggjort onsdag. Foto: Frank Glaw

Den nye arten B. confidens lever tilsynelatende opp til navnet sitt ("tillitsfull"). Her holder en hunnkameleon blikket festet mot kameralinsen. Navngivningen har imidlertid ikke mye å gjøre med selve reptilet. Foto: Jörn Köhler.