Den sørafrikanske kongesoldoggen bretter ut bladene. Denne blomstrende arten er den største soldoggen som finnes, og bladene kan bli opptil en halv meter lange.

Galleri: En flue til lunsj

13. september 2010

Det må være et dyrs ytterste ydmykelse – å bli drept av en plante. Fluer og insekter flokker seg om de kjøttetende plantenes søte nektar – før dødsfellen slår igjen. Foto: Helene Schmitz

Men størrelse er ikke det samme som suksess. Hvis et klebrig kjertelhår ikke får godt nok tak i en stor flue, kan fluen kanskje kjempe seg fri, selv om den kan komme alvorlig til skade. I de kjøttetende planters rike ”blir noen insekter kanskje ikke fordøyd, men likevel drept,” sier William Mc­Laugh­lin, som er kurator ved USAs botaniske hage i Washington, D.C.

Mange av verdens over 675 kjøttetende planter har ”passive” feller. Tettegras har seigt hår som holder insektene fast til fordøyelsesvæskene begynner å virke

Tørste insekter tiltrekkes av dogglignende dråper på en australsk soldogg, men blir fanget inn av klebrige kjertelhår.

Insekter tiltrekkes av den søte duften fra en tropisk kannebærer, glir på den glatte overflaten og ramler ned i plantens ”buk”.

De fleste kjøttetende planter spiser flere slags insekter og trenger andre insekters hjelp til å kunne formere seg. Kannebæreren plasserer blomstene sine i enden av lange stilker og dermed langt fra fellen for å unngå å fange og fortære mulige bestøvere.

Blomstene henger med hodet ned som kinesiske lykter og lokker bier inn i et avansert pollenkammer.

Noen kjøttetende plante­arter som denne knoppskytende soldoggen, kan bestøve seg selv hvis ingen insekter kommer planten til hjelp.

Denne vestaustralske arten har kanner som ligner kanne­-bærerens. Den er på størrelse med et fingerbøl og har smak for kravlende insekter. Den lokker til seg maur med en søt duft og hår som ”guider” dem til å krype inn i den.

En kakerlakk har fått ferten av mat og kikker ned i en halv meter høy kanne­bærer. Som andre planter benytter kjøttetende arter seg også av fotosyntese, men de fleste av dem vokser i sumper og andre næringsfattige områder. Nitrogen fra dyr beriker næringen deres og gir bedre vekstbetingelser.

Venusfluefangeren smekker sammen når utløserhårene be­­røres.

Silhuetter av byttedyr viser seg som skikkelser i et skyggeteater i en filippinsk kannebærer. Den voks­aktige overflaten i det røde røret hindrer insektene i å slippe fri. Nederst opp­løser enzymer næringsstoffene fra de innfangede insektene.

En vannfylt nordamerikansk hybrid frister bier med nektar og en kant som ser ut som et ideelt landingssted. Kjøttspising er ikke den mest effektive måten å oppta næringsstoffer på, men nok den mest eksotiske.