Hvor lenge kan dyr sulte?

Mennesker kan overleve i hundre dager uten mat, mens det mikroskopiske bjørnedyret kan klare seg i ti år uten næring. Se listen over dyr som kan sulte i lang tid.

20. juni 2014

Et dyrs evne til å senke stoffskiftet er nøkkelen til å overleve. ”Alle arter som inntar føde, vil på et eller annet tidspunkt oppleve problemer med tilgangen til mat”, sier biologen Marshall D. McCue.

Tidsrommet mellom måltider kan være rent instinktivt – månedslange dvaleperioder eller 5000 km lange vandringer. Andre ganger finner dyrene ganske enkelt ikke mat. Det mikroskopiske bjørnedyret er så vidt vi vet det dyret som kan sulte i lengst tid. Det kan leve i ti år uten å innta føde.

Så lenge kan de sulte

Antall dager, måneder og år er det observerte tidsrommet som dyret kan overleve uten mat:

Lappspove: 9 dager Den arktiske fuglen har rekorden for den lengste flyturen – 10 000 km uten å stoppe for å spise.

Sjøelefant: 80 dager Hunnene spiser ikke på over en måned mens ungene dier. Hannene kan gå enda lengre tid uten mat.

Menneske: 100 dager Mennesker kan overleve i månedsvis med riktig kombinasjon av hormoner, gener, vann og kroppsfett.

Amerikansk svartbjørn: 5 måneder Under vinterdvalen omdannes bjørneurinen til proteiner for å redusere muskelsvinn.

Afrikansk lungefisk: 15 måneder Når elveleiet tørker ut, begraver fisken seg i gjørme helt til vannet kommer tilbake.

Haviguan: 1 år Når maten er knapp, kan haviguanens lengde skrumpe inn med hele 10 prosent.

Grønn frosk: 20 måneder Flere froskearter mister muskelmasse og halvparten av levermassen sin under lange jaktperioder.

Burmesisk pyton: 2 år Et stort nok måltid, f.eks. en sau eller en geit, kan holde slangen gående i årevis.

Europeisk ål: 4 år Uten mat kan hannålens kroppsmasse skrumpe inn med inntil 84 prosent, og hunnens med 69 prosent.