Hvilke dyr blir eldst?

Det kan være vanskelig å bestemme hvor gamle enkelte dyr er, og det er stor forskjell på for eksempel pattedyr og krypdyr.

1. april 2014

Blant pattedyrene blir hvalene eldst. I 1999 fant forskere en grønlandshval som hadde nådd en alder av 211 år. Alderen konstateres gjennom analyse av aminosyrer i hvaløynene.

Eldst fugl

Den eldste fuglen man vet om, er den afrikanske gråpapegøyen, som i fangenskap har blitt 73 år. Flere mener likevel at de kan bli opptil 80 år. Den eldste fuglen i naturen er en laysonalbatrosshunn, som nå er 63 år, og som overrasket alle ved å få enda en unge i februar i fjor.

507 år gammel østers

I krypdyrenes verden er det kjempeskilpaddene på Galapagosøyene og Aldabra som blir eldst: opptil 200 år. Men de blir slått av molboøstersen. Forskere fanget i 2006 en i nærheten av Island og kunne ved å telle årringer på skallet konstatere at den var 507 år gammel.

4000 år gamle koraller

Likevel kan verdens eldste dyr være mye eldre. I 2009 fant forskere en koralldyrkoloni av slekten Leiopathes nær Hawaii som de fant ut måtte være over 4000 år gammel. Andre betviler likevel koloniens alder. De mener at en stor del av den er død, og at den levende delen er mye yngre.