Fisker som går på hendene

En australsk forsker har oppdaget fisker som i stedet for å svømme, bruker håndlignende finner å gå med.

2. juni 2010 av Carolyn Barry, Sydney, National Geographic News

Den rosa håndfisken er en av ni nylig navngitte arter som er beskrevet i en ny vitenskapelig gjennomgang av håndfiskfamilien.

Det er funnet bare fire eksemplarer av den sjeldne, 10 cm lange rosa håndfisken. Alle er samlet inn i områder rundt byen Hobart på den australske øya Tasmania.

Ingen har sett snurten av en levende rosa håndfisk siden 1999, og det er først nå forskerne formelt har definert den som en egen art.

Ifølge forfatteren av undersøkelsen, Daniel Gledhill ved Australiens Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation (CSIRO), er den nye artsbestemmelsen gjort på bakgrunn av mange ulike faktorer som antall virvler og finnestråler, fargetegningene, nærværet av skjell og pigger, samt fysiske proporsjoner.

Av studien fremgår det at alle verdens 14 kjente håndfiskarter bare eksisterer i gruntvannsområder utenfor kysten av Sørøst-Australia.

Selv individene i de tidligere kjente artene er aldri blitt særlig grundig utforsket, legger forfatterne til, og man har begrenset kunnskap om deres biologi og atferd.