Flamingoer "sminker" seg

De fargesprakende fuglene smører olje med rosa fargestoffer på fjærene i paringssesongen.

16. november 2010 av Matt Kaplan, National Geographic

Det er en grunn til at flamingoer er så vakkert rosa: Fuglene "sminker" seg for å gjøre inntrykk på maken, viser en ny undersøkelse.

Forskerne har lenge gått ut fra at fjærene til flamingoene bare endrer farge fordi fjærdrakten falmer i solen eller får farge fra organiske stoffer.

Men etter å ha studert flamingoer ved den biologiske forskningsstasjonen Doñana i Spania innså ornitolog Juan Amat at noe annet var på ferde.

"Vi la merke til at flamingoer mistet rosafargen med en gang ungene var klekket," sier han.

De voksne fikk senere tilbake den velkjente rosa fjærdrakten, "men de skiftet ikke fjær, så vi lurte på om det kanskje var noe kosmetisk med i spillet."

Fargeskala for flamingoer

For å undersøke denne hypotesen studerte forskerne årstidsvariasjoner i flamingoenes farge i tre våtmarksområder i Spania. Samtidig observerte gruppen fuglenes hekkevaner, fjærpussing og paringsaktiviteter.

Ved hjelp av kikkert tildelte forskerne hver flamingo en fargeverdi på en skala fra 1 til 3, som gikk fra svært blek til sterkt rosa.

Gruppen oppdaget at fargeverdiene sank fra gjennomsnittlig 1,7 i februar – høydepunktet av paringssesongen – til gjennomsnittlig 1,0 i mai, juni, juli, august og september når fuglene passet nyklekte unger. I oktober steg verdiene igjen til 1,6.

I likhet med alle andre fugler produserer flamingoer olje i kjertler rundt stjerten. Fuglene smører oljen ut over fjærene med nebbet.

Man vet at oljen forlenger fjærenes levetid og gjør dem vannavstøtende. Men Juan Amat hadde mistanke om at flamingoene kanskje også brukte stoffet til farging.

Flamingoer får fargen sin fra noen fargestoffer som kalles karotinoider, som fuglene tar opp gjennom kostholdet som består av alger og små krepsdyr.

Flamingofjær inneholder allerede en viss mengde karotinoider. Men på grunnlag av prøver som var tatt fra flamingoer i fangenskap, fant Juan Amat og kollegene hans ut at oljen inneholder spesielt mye av disse fargestoffene.

Populær i rosa

Hos både hann- og hunnfugler ble den oljesmørende atferden mer utpreget i paringssesongen, la gruppen merke til.

Jo kraftigere rosa, desto mer attraktiv er fuglen som regel – så flamingoene smurte trolig oljen på som sminke for å gjøre seg mer ettertraktet, sier Juan Amat.

"Det var svært spennende for oss å gjøre denne oppdagelsen," sier han.

"Vi vet at andre fugler som lammegribben tar gjørmebad som gir fjærene et fargeskjær. Nå må vi ta en titt på disse artene for å se om de bruker kosmetikk på lik linje med flamingoene."