Hvordan kan fugleedderkoppen gå rett opp?

Edderkoppeksperter forstår ikke hvordan fugleedderkopper kan gå på loddrette, glatte overflater.

22. november 2011

Fugleedderkopper er blant de største, mest primitive og best kjente edderkoppene. Men edderkoppeksperter forstår fremdeles ikke helt hvordan disse krypene kan gå på loddrette, glatte overflater.

De er nemlig for tunge til å bruke klebende fothår som andre edderkopper. Noen mener at fugleedderkoppen frigjør silke fra føttene; andre at silken bare kan komme fra spinnvorter på kroppen, og at føttene bare fordeler silken.

Biolog Claire Rind ved Newcastle University og hennes team har studert flere arter, blant annet en Grammostola rosea (over), som de satte i et glassterrarium med mikroskopglass på sidene. Da beholderen ble vippet, gled edderkoppen, men holdt seg fast.

Video viste at bare føttene berørte sidene, som nå hadde silkefotavtrykk på. Forskerne nærstuderte avstøtte eksoskjeletter som hadde spor av silke på føttene og noe som lignet dyser langs hårene.

Selv om noen eksperter fortsatt er skeptiske overfor de silkeskytende fotdysene, jobber Claire Rind for å avsløre mer om fugleedderkoppens silkespinning.

Spør oss:

Har du et spørsmål til NGs eksperter? Send en e-post til: [email protected]. Bare spørsmål som trykkes i bladet, blir besvart og premieres med et flott verdenskart.