Venus passerer foran Solen 6. juni

Venuspassasjen 6. juni blir siste gang de fleste av oss kommer til å oppleve fenomenet. Der går nemlig 105 år til neste gang Venus er på linje med Jorden.

Alan Dyer

Venus passerer foran Solen når begge er på linje med Jorden – og det skjer sjelden, for Venus går raskere og banen dens heller i forhold til jordbanen.

Edmond Halley, som ga navn til Halleys komet, presenterte i 1716 en teknikk som beregnet Jordens avstand fra Solen ved å observere at Venus passerte foran solskiven som en liten svart flekk.

Det fikk land som Storbritannia og Frankrike til å sende ekspedisjoner på langfart for å studere disse Venuspassasjene, som er et av de sjeldneste astronomiske fenomenene som er synlige fra Jorden.

I dag bruker man andre metoder til å måle avstandene mellom planeter. Men Venuspassasjer trekker fremdeles et stort publikum.

Venuspassasjen er svært sjelden

Passasjene skjer parvis med åtte års mellomrom – sist i 2004.

6. juni i år kan Venuspassasjen ses bl.a. over Nord-Europa. Dette er siste gang Venus er på linje med Jorden før år 2117. Planetenes forskjelligartede baner gjør at Venus bare passerer 18 ganger i dette årtusenet.

Nytt blad: Pakk sammen, T. rex!

Abonnement: I blad nr. 10 / 2014 kan du lese om giganten Spinosaurus, som var det største rovdyret verden har sett. Større også enn Tyrannosaurus rex....

Delta her i National Geographics månedlige fotokonkurranse. Temaet i oktober er kveld- og nattbilder. Vinneren får bildet sitt i National Geographic.