Gigantisk hav på Mars?

Forskere tror at et enormt hav fullt av mikroorganismer kan ha dekket oppimot en tredel av overflaten på Mars

En billedkunstners oppfatning av hvordan Mars så ut i prehistorisk tid.
Brian Hynek, University of Colorado
En billedkunstners oppfatning av hvordan Mars så ut i prehistorisk tid.

De nye forskningsresultatene som baserer seg på en analyse av uttørkede elvedeltaer på Mars, gjør det enda mer sannsynlig at planeten en gang har vært våt.

På Jorden ligger elvedeltaene mer eller mindre i samme høyde sammenlignet med havflaten og gjenspeiler det aktuelle havnivået. Ved å anslå høyden på de forhistoriske deltaene kan forskerne beregne hvordan havnivået har endret seg gjennom tidene.

Brian Hynek og Gaetano Di Achille ved University of Colorado i Boulder i USA har brukt denne modellen på Mars.

Ved å bestemme høyden på 52 uttørkede deltaer på Mars har forskerne funnet ut at 17 av deltaene ligger i omtrent samme høyde.

"Har det vært et hav på Mars, bør deltaene ligge i samme høyde – i hvert fall flertallet av dem, og nettopp det har vi fastslått," sier Brian Hynek.

Man tror deltaene munnet ut i et hav på Mars' nordlige halvkule, som eksisterte for cirka 3,5 til 3,7 milliarder år siden.

Havet har uansett eksistert i mange hundre millioner år – omtrent så lang tid som det tok å danne deltaene, sier Brian Hynek.

Forhistorisk lavvannshav?

Forskerne lanserte første gang teorien om et forhistorisk hav på Mars etter at de i 1980-årene hadde oppdaget mulige kystlinjer og andre landskapsformasjoner på bilder som var tatt av NASAs Viking-sonder.

Noe av det tidligste materialet, men ikke alt, har man senere sett bort fra etter at det kom nøyaktigere kartdata etter andre Mars-ferder, men debatten fortsetter.

Om det eksisterte, var det forhistoriske havet på Mars hverken spesielt stort eller veldig dypt etter jordisk målestokk. Volumet utgjorde bare cirka ti prosent av alle Jordens hav, og gjennomsnittlig var det bare rundt 5500 meter dypt.

I kontrast til dette er "store deler av Atlanterhavet cirka 5000 meter dypt, mens det i Stillehavet finnes groper som er betydelig dypere," sier Brian Hynek, som fikk sin forskning offentliggjort 13. juni i tidsskriftet Nature Geoscience.

Hadde Mars en jordlignende atmosfære?

Et urgammelt hav på Mars kan bety at planeten en gang hadde en tett atmosfære og et hydrologisk kretsløp som ligner det vi har på Jorden.

"Hvis det fantes et hav på Mars, må planeten også ha hatt skyer og regn, snø i fjellene, voksende iskapper, et grunnvannssystem samt alt det andre vi har her på Jorden," sier Brian Hynek.

Og der det strømmet vann, kan det ha oppstått liv.

"Livet på Jorden oppsto i havet og holdt seg i havet i milliarder av år," sier Brian Hynek.

"Om Mars bare hadde et hav i et par hundre millioner år, styrker det håpet om at vi vil finne spor etter tidligere mikrobakterielt liv på Mars."

Siste ord om Mars-havet ikke sagt

"Den nye undersøkelsen støtter teorien om et forhistorisk Mars-hav, men trolig er ikke siste ord sagt i debatten om et hav på Mars fordi det bygger på indirekte beviser," uttaler James Head III, som er planetforsker ved Brown University, Rhode Island, USA, og som ikke har medvirket til undersøkelsen.

Taylor Perron, geolog ved Massachusetts Institute of Technology, legger til at den nye undersøkelsen etterlater seg enkelte ubesvarte spørsmål.

Hvorfor bare undersøke deltaer på samme høydenivå?

"Høydeforskjellene på deltaene man har kartlagt, åpner muligheten for at deltaene ikke er noe tegn på en eneste, plan havflate," kommenterer Taylor Perron i en e-post.

Han legger imidlertid til at "det kan være en mulig forklaring at en kjempemessig deformering av planeten gjorde landskapet annerledes, og forvandlet det som en gang var en strak kystlinje til et område med mer varierende høydeforhold."

Delta her i National Geographics månedlige fotokonkurranse. Temaet i oktober er kveld- og nattbilder. Vinneren får bildet sitt i National Geographic.

Nytt blad: Romas gale keiser

Abonnement: I blad nr. 9 / 2014 kan du lese om keiser Nero, som drepte to av sine koner og muligens sin egen mor. Men var han virkelig så ond?