Akupunktur reduserer stress

De fleste av oss har opplevd stress og prøvd ulike metoder for å stresse ned. Men hva virker egentlig? Akupunktur, etter alt å dømme. Forskere har nemlig funnet det første molekylære beviset på at akupunktur reduserer stress.

Walmor Corrêa

Rotter liker mørket, og denne forkjærligheten for dunkle steder ga akupunktør Ladan Eshkevari en idé: Hun trente opp noen rotter til å legge seg inn i en sokk, der de følte seg trygge.

Rottenes bakbein stakk ut av sokken, slik at Ladan Eshkevari kunne sette nåler på rottene i et akupunkturpunkt under kneet – kalt zusanli – kinesisk for ”tre mil til”, siden en nål der vil gjenoppfriske slitne bein. Punktet behandler også stress, som i rottenes tilfelle var en time i et bur belagt med knust is.

De rottene som fikk stukket nåler i seg, produserte lavere nivå av nevropeptid Y – et molekyl det blir mer av hos stressede rotter. Det er det første molekylære beviset på at akupunktur reduserer stress.

Akupunktur bygger på teorien om at kroppens energibaner, meridi­anene, kan manipuleres i akupunkturpunktene. Det er utarbeidet nøyaktig oversikt over disse både for mennesker og dyr.

Delta i National Geographics månedlige fotokonkurranse her.

Nytt blad: Før Stonehenge

Abonnement: I blad nr. 8/2014 kan du lese om et nytt funn på Orknøyene som har forbløffet arkeologene.