Stjernemangel rammer helsen vår

På våre breddegrader er det vanskelig å se Melkeveien. Belysningen vår forurenser natten og gjør at stjernene ikke lenger er synlige. Og det har store helsemessige konsekvenser.

28. juni 2016 av Babak Arvanaghi; Illustrert Vitenskap

Det har aldri vært vanskeligere å se stjernene fra jorden. Det elektriske lyset vårt forurenser nattens mørke og gjør det vanskelig å skille ut lyset fra stjernene.

Et nytt forskningsprosjekt har nå belyst hvordan det står til med denne forurensningen.

Og det står ikke bra til: Store deler av den vestlige verden kan ikke lenger se Melkeveien. Det er ikke noe stort problem i seg selv, men lysforurensningen fører til en lang rekke lidelser.

Lyset rammer helsen

Som de fleste andre dyr er mennesker avhengige av døgnrytmen. Den forteller oss når vi skal sove og når vi skal være våkne, sørger for at vi blir sultne og regulerer hormonproduksjonen.

Den kraftige lysforurensningen kan bidra til at døgnrytmen blir forstyrret. Og en forstyrret døgnrytme er koblet til en lang rekke lidelser. Blant annet:

Forurensning rammer også på landet

Forskergruppen har kommet fram til resultatene ved å måle lysutslipp med satellitten Suomi National Polar-orbiting Partnership.

De kom frem til at lyset først og fremst blir sluppet ut i byene, men at det blir reflektert i atmosfæren. Dermed vender lyset tilbake og forurenser store områder.