Menn sprer flest bakterier på kontoret

Arbeidsplassen din kan være tilholdssted for like mange bakteriearter som et toalett, og det er menn som sprer flest bakterier, hevder en ny undersøkelse.

Telefoner er noe av det kontorinventaret som inneholder flest bakterier (arkivbilde).
Lynn Johnson, National Geographic

Kontorer kryr av like mange bakterier som det man finner på toaletter og på fly.

Men ikke alle arbeidsplasser er like tett befolket av bakterier. Et kontor med flere menn enn kvinner har ifølge undersøkelsen, som er offentliggjort i magasinet PLoS ONE, flere mikrobearter enn et kontor med flest kvinner.

Hvorfor sprer menn flere bakterier?

En av forfatterne av undersøkelsen, Scott Kelley, som er biolog ved San Diego State University i USA, skisserer to teorier når det gjelder den større mengden av bakterier på "mannekontorer".

Den ene er hygiene. Menn "later generelt til å være mer sjuskete", og tidligere forskning har vist at menn ikke vasker hender eller pusser tenner like ofte som kvinner.

En mer sannsynlig forklaring er imidlertid at menn rett og slett er større, sier Scott Kelley. Menn har større hender og munn enn kvinner, og derfor er det større overflatearealer som bakterier kan formere seg på, forklarer han.

Med mindre det f.eks. er snakk om en smittsom forkjølelse, er ikke kontorbakterier noe man behøver å engste seg for, sier Scott Kelley og tilføyer: "Folk skal ikke gå og være redde for sine egne kontorer."

Nytt nummer: Det hellige land

Abonnement: Paul Salopek har kommet til Midtøsten på den sju år lange turen sin, som følger våre forfedres vandring ut av ­Afrika. Les hans beretning fra Det hellige land.

Delta i Lesernes blinkskudd

Delta her i National Geographics månedlige fotokonkurranse. Temaet i desember er mennesker. Vinneren får bildet sitt i National Geographic.