Starbucks gjorde kaffen populær

I tiden etter andre verdenskrig drakk amerikanerne stadig mindre kaffe. Det var mer eller mindre det samme man fikk servert overalt, og det ble beskrevet som uinteressant.

23. august 2013

I tiden etter andre verdenskrig drakk amerikanerne stadig mindre kaffe. Det var mer eller mindre det samme man fikk servert overalt, og det ble beskrevet som uinteressant.

I 1962 drakk 74,7 prosent av USAs voksne befolkning kaffe, og i 1980 gikk andelen ned under 50 prosent. Og ifølge den amerikanske kaffeantropologen William Roseberry drakk selv kaffedrikkerne også mindre. I 1962 var gjennomsnittet 3,12 kopper om dagen, i 1980 2,02 kopper og i 1991 så lite som 1,75. Nedgangen hang også sammen med katastrofeåret 1975, da de brasilianske kaffeavlingene ble rammet av nattefrost. Det presset de globale kaffeprisene i været, og i et land som USA, hvor de frie markedskreftene hersker, fikk det kundene til å rømme.

I begynnelsen av 1990-årene konstaterte kaffeprodusentene at de var i ferd med å miste aldersgruppen 20–29 år. De unge så på kaffe som noe besteforeldrene drakk, og syntes brus var mye bedre.

Hvordan løser man et slikt problem i USA? Med markedsføring og produktutvikling, naturligvis. Kaffen måtte få et nytt image, og derfor begynte man å tenke på spesialkaffe. Det måtte være noe for enhver smak, og hver enkelt kaffedrikker skulle føle at den passet til hans eller hennes livsstil. Det dukket opp små spesialbutikker med spesielle blandinger, og dette var noe som yuppie-generasjonen likte. Tendensen snudde og amerikanerne begynte å drikke kaffe igjen.

Et par gymnaslærere og en god venn i byen Seattle ble tidlig med i revolusjonen. De savnet også ordentlig kaffe, og i 1971 kjøpte de i fellesskap en liten butikk som skulle selge nykvernet spesialkaffe til unge kunder. En av dem fant på å gi butikken navn etter en av personene i romanen om den hvite hvalen, Moby Dick. Det var styrmann Starbuck. I 1986 hadde de seks butikker i Seattle, og året etter solgte de alt til en av sine tidligere medarbeidere. Han hadde store planer og gjorde omveltningen i amerikansk kaffekultur til et massefenomen. I mars 2013 hadde Starbucks-kjeden 20 891 kafeer i 62 land over hele verden – og det tallet har nok økt en del siden da.

Kanskje du er interessert i ...

Les også