Maten din er mer bereist enn deg

Grønnsaker og frukt har ikke alltid hatt samme størrelse og smak. Før i tiden var matvarer geografisk isolert, men med menneskets arbeid med dyrking og utvelgelse over tusenvis av år har matvarene i dag brutt ut av den geografiske isoleringen.

27. august 2015

Frukt og grønt utviklet seg i geografisk isolering

Dagens frukt og grønnsaker er resultatet av flere tusen års arbeid med dyrking og utvelgelse. Tidlige ville sorter av verdens nøkkelavlinger utviklet seg i geografisk isolasjon og ble spredt med vinden eller oversvømmelser eller ved hjelp av fuglenes etterlatenskaper. Med tiden utviklet mennesker de produktene de likte best, lagret frø og eksperimenterte med vekstforhold for ønskede utgaver. Genetikere kaller denne prosessen for domestisering. Bøndene kaller det landbruk.

Frukt hadde annen størrelse og smak

De fleste moderne avlinger ligner ikke på sine mer primitive stamfedre. Tidlige jordbær var ikke så store og søte som dagens utgaver. Eplene som vi kjøper på supermarkedet, er kloninger og ville vært vanskelig å produsere uten poding.

Mennesket er skyld i endring av matvarene

Man må nærmest være vitenskapsdetektiv for å finne ut om opprinnelsen til et produkt, men ved hjelp av genom-kunnskap og historiske opptegnelser kan man spore utviklingen. ”En plantes evolusjon endret seg vanligvis så snart mennesker rørte ved den”, sier Paul Gepts ved University of California, som forsker på opprinnelse og evolusjon på bønner og andre vekster. Kunnskap om denne historien kan hjelpe forskerne til å gi oss enda bedre mat i framtiden.

• ### Avokado:

Frukten kommer opprinnelig fra Mexico og Sentral-Amerika. I dag dyrkes tre sorter – under forskjellige forhold.

• ### Solsikke:

Denne planten hører naturlig hjemme i Nord-Amerika. Frøene høstes ofte på grunn av oljen.

• ### Vindrue:

Ville vindruer ble bare domestisert en gang, i Sør-Kaukasus. Derifra ble de spredt rundt om i hele verden.

• ### Eple:

Kommer fra Sentral-Asia og antas i første omgang å ha blitt spredt via Silkeveien.

• ### Sitrusfrukt:

Vår tids appelsiner og mandariner har utviklet seg fra primitive mandariner og pomeloer fra Øst-Asia.

• ### Jordbær:

Det moderne jordbæret er en hybrid mellom to sorter – en fra Sør-Amerika og en fra Nord-Amerika.

• ### Ananas:

Frukten kommer fra Amazonas. Man tror at europeiske oppdagere tok den med seg hjem til Europa.

• ### Kaffe:

Kaffen vokste først i Etiopia og ble innført i Asia, Europa og så Sør-Amerika, der den dyrkes mest nå.

• ### Aubergine:

To sorter ble domestisert i India og Kina. Den ene spredte seg østover, den andre vestover.

• ### Banan:

Ny-Guinea hadde de første bananene. Den viktigste moderne sorten er en kloning fra Sørøst-Asia.