5-sekundersregelen: Gjelder den?

Kan du spise mat som er mistet på gulvet? Ifølge en ny undersøkelse er det ikke helsefarlig å spise mat som har vært en tur på gulvet. Er det virkelig sant?

20. mars 2014 av Sarah Whitman-Salkin – Daily News

Så skjedde det igjen. Du mistet brødskiva på gulvet. Du bøyer deg ned, tar den opp og børster den grundig fri for støv og dødbringende bakterier – håper du. Du åpner munnen for å ta en bit, for du har jo ”femsekundersregelen” på din side: Mat kan spises uten helserisiko hvis den har ligget på gulvet i høyst fem sekunder.

Men bør du egentlig spise den? Er det trygt å spise brødskiva, potetgullet eller kakebiten som du nettopp har reddet opp fra gulvet, eller har maten blitt smittet av bakterier? Vitenskapen sier … kanskje.

Forskere ved Aston University i Birmingham i England hevder nå at femsekundersregelen faktisk gjelder. Men i en undersøkelse av femsekundersregelen fra 2007 hevder forskere ved Clemson University i USA at det ikke er noen sikker tidsgrense for mat på gulvet. Deres resultater peker i retning av en ”nullsekundregel”.

Det merkverdige er imidlertid at forskerne bak undersøkelsene ved Aston og Clemson benyttet nesten identiske undersøkelsesmetoder og endte opp med å få de samme resultatene – men med markant forskjellige konklusjoner. Så gjelder femsekundersregelen eller ikke?

Forskere: Det handler om bakteriene

Når du mister mat på gulvet, vil en hvilken som helst bakterie som lever på gulvet, hake seg fast i maten. Så hvis du spiser maten du nettopp har mistet på gulvet, spiser du også eventuelle bakterier som maten har vært i kontakt med. I begge undersøkelser ønsket forskerne å finne ut hvor lang tid det tar før bakteriene på gulvet fester seg på maten. Undersøkelsene ble utført på tre forskjellige gulvflater: fliser, laminat, tregulv og teppe. Aston-undersøkelsen gjorde bruk av bakteriene Escherichia coli og Staphylococcus aureus, mens Clemson-undersøkelsen prøvde med Salmonella typhimurium. Ved Clemson ble det bare gjort forsøk med mortadella (italiensk pølse) og brød, mens Aston-forskerne utførte forsøk med en rekke matvarer med varierende fuktighet (fra tørr brødskive til klissete godteri).

Resultatene av de to undersøkelsene har flere ting til felles. Når matvarer kommer i kontakt med en forurenset overflate, overføres bakteriene omgående til maten. Og fliser, tregulv og laminerte flater overfører langt flere bakterier enn teppelagte flater. Aston-undersøkelsen viste ikke overraskende at fuktige matvarer (kokt pasta eller klissete godteri) var mer tilbøyelige til å samle bakterier enn tørre matvarer (en småkake eller en tørr brødskive).

Men gjelder femsekundersregelen?

”Det ser ut som om professor Hilton [som ledet Aston-undersøkelsen,] har underbygget våre resultater”, sier Paul Dawson, som er professor i matvarer, ernæring og emballeringsvitenskap ved Clemson University, og som er forskeren bak undersøkelsen fra 2007. Og Anthony Hilton ved Aston University er enig: ”Våre resultater støtter professor Dawsons”, sier han, ”i det at bakterier overføres omgående ved kontakt.” ”Men,” tilføyer han, ”overføringsomfanget er ekstremt lavt ... derfor femsekundersregelen.”

De to professorene er imidlertid uenige om graden av urenhet. Ifølge Anthony Hilton er ”den umiddelbare overføringen [av bakterier til mat] utilstrekkelig [til å smitte maten]. I vår undersøkelse ble bare en milliondel av bakteriebestanden på gulvet overført til tørre matvarer, mens omkring 20 ganger flere ble overført til fuktige matvarer. For fuktige matvarer på slike gulvtyper er det beviser for at færre bakterier vil bli overført til matvarer som tas raskt opp.”

Paul Dawson er uenig: ”Uansett overflate og berøringstid,” sier han, ”ble det overført tilstrekkelig mange bakterier til at det kunne spores og kunne gjøre noen syke.”

Ville forskerne selv spise maten?

Ikke overraskende reagerer professorene Paul Dawson og Anthony Hilton forskjellig når det gjelder femsekundersregelen. ”Jeg sammenligner det å ta opp mat fra gulvet og spise den med å kjøre uten bilbelte”, sier Paul Dawson. ”Noen kan kjøre et helt liv uten bilbelte uten noensinne å være involvert i en ulykke eller bli skadd. Noen kan også ta opp mat fra gulvet og spise den gjennom et helt liv og aldri bli syk. Men hvis man i det første tilfellet blir involvert i en alvorlig ulykke, vil man trolig bli skadd. Hvis maten i det sistnevnte tilfellet lander på en flate som er infisert med en høy konsentrasjon av sykdomsfremkallende bakterier, vil man sannsynligvis bli syk.”

”Jeg holder meg til nullsekundregelen”, sier han. ”Hvis jeg mister mat på gulvet, kan jeg ikke se hvorfor jeg skulle spise den, selv om sannsynligheten taler for at det ikke er det minste helsefarlig.”

Anthony Hilton har naturligvis motsatt holdning: ”Jeg har tre små gutter som har vokst opp med å ta opp mistet mat fra gulvet og spise den”, sier han. ”Hjemme hos meg selv, hvor jeg vet at det blir gjort ordentlig rent, er risikoen for at de får i seg noen ulumskheter sammen med brødskiva, uhyre liten.” Men han legger til: ”Å miste mat på fortauet er en helt annen sak.”