Vampyrstjerner oppdaget

Stjerner som suger liv av andre stjerner, er for første gang oppdaget i hjertet av vår egen galakse, viser ny forskning.

14. juni 2011 av Charles Choi, National Geographic News

Stjerner som suger liv av andre stjerner og dermed oppnår et påfallende ungdommelig utseende, er muligens oppdaget i hjertet av vår egen galakse, Melkeveien.

Varme, unge og blå

Disse kannibalstjernene, som kalles blå etternølere, er sett i andre deler av Melkeveien. De ser ut til å ligge noe etter rent aldersmessig i forhold til stjernene de er dannet sammen med, og de ser varmere, yngre og mer blå ut.

Astronomer har en mistanke om at blå etternølere ser så ungdommelige ut fordi de har stjålet hydrogendrivstoff fra andre stjerner, kanskje etter å ha kollidert med ofrene.

Denne typen kannibalstjerner er vanlige i tette stjernehoper, der stjerner har mange muligheter for å suge næring fra hverandre. Nå har forskere imidlertid funnet blå etternølere i Melkeveiens galaktiske utbulning, et konsentrert område av stjerner og gass som omgir galaksens sentrum.

"Det har lenge vært mistanke om at det var blå etternølere i utbulningen, men ingen visste hvor mange det kunne være snakk om," sier Will Clarkson, som er astronom ved Indiana University Bloomington og University of California i Los Angeles i USA.

"Endelig har vi påvist at de er der."

Er vampyrene i Melkeveien dannet på en annen måte?

Ved hjelp av NASAs Hubble-romteleskop har astronomene sett på 180 000 stjerner i og rundt utbulningen. Forskerne oppdaget 42 usedvanlig blå stjerner som så ut til å være mye yngre enn de andre stjernene.

Av disse 42 stjernene anslår forskerne at mellom 18 og 37 trolig er ekte blå etternølere som er ca. 10 til 11 milliarder år gamle. Resten kan være vanlige unge stjerner i utbulningen eller stjerner som slett ikke befinner seg i utbulningen.

Det er også mulig at de blå etternølerne ikke ble dannet ved å kollidere med andre stjerner og oppta ekstra hydrogendrivstoff, slik det forekommer andre steder i universet.

I stedet kan de blå etternølerne i den galaktiske utbulningen være dannet ved å stjele hydrogen fra stjernepartnere. Denne muligheten kan enten ha oppstått ved at en stjerne ernærte seg på sin partner i et dobbeltstjernesystem, eller kanskje etter innbyrdes gravitasjonspåvirkninger i et system med tre stjerner, der to av stjernene smeltet sammen til én.

"Det er fremdeles mange detaljer vi ikke kjenner til om hvordan blå etternølere dannes," sier Will Clarkson.

"Det at vi har funnet dem i utbulningen, gir enda et sett begrensende parametre som kan være med på å finjustere modellene for dannelsen av dem."