Superteleskop avslører det usynlige kosmos

Verdens største teleskop, ALMA, er konstruert slik at det fanger opp bølgelengder som er usynlige for det blotte øye, og kan se lenger ut i rommet enn noen gang før.

5. desember 2014 av Yudhijit Bhattacharjee

En stor del av universet er så kaldt at det lyset det utstråler, befinner seg på bølgelengder som øynene våre – eller vanlige optiske teleskop – ikke kan fange opp.

ALMA kan se usynlig lys

Det vil verdens største teleskop, ALMA, endre på. ALMA kan nemlig fange opp lys som er utsendt i spektret av såkalte millimeter- og submillimeter-bølger, som vi normalt ikke kan se. Målet med prosjektet er å observere skyer av støv og gass som stjerner og planeter dannes av og forstå mer om hvordan vår egen galakse oppsto.

Mer om ALMA

Lær mer om bakgrunnen for hele forskningsprosjektet, som førte til at verdens største teleskop ble bygd i Atacamaørkenen i Chile. Les også alt om hva ALMA så langt har avslørt i hele artikkelen om ALMA fra National Geographic nummer 12/14 her:

NB! Du ma ha en profil på National Geographic for å laste ned artikkelen. Det er gratis å opprette profil og tar bare et øyeblikk. Når du klikker på downloadknappen, får du mulighet til å opprette en profil.