Juno: 5 spørsmål sonden skal besvare

I går nådde Juno-sonden målet sitt og gikk inn i bane rundt Solsystemets største planet, Jupiter. Sonden skal løse noen av gasskjempens største mysterier og bl.a. undersøke om planeten inneholder vann.

5. juli 2016 av Mikkel Meister og Babak Arvanaghi

1. Er det vann der?

Jupiter er en gasskjempe, og det betyr at planetens overflate ikke er fast. I stedet er den dekket av et hav av flytende hydrogen som har opstått fordi et enormt trykk nederst i atmosfæren gjør hydrogenet flytende.

Vann består av hydrogen brint og oksygen. Ved å måle mengden av de to grunnstoffene kan forskerne beregne om den gigantiske planeten inneholder vann.

2. Hvorfor er magnetfeltet så kraftig?

Solen er det eneste objektet i Solsystemet som har et kraftigere magnetfelt enn Jupiter. Det kraftige magnetfeltet på planeten skaper en kjempestor magnetosfære som har en hale som strekker seg rundt 600 millioner kilometer utover – helt ut til Saturn.

Magnetfeltet er kraftigere enn det det bør være mulig på en gassplanet. Juno skal undersøke om hydrogenet i kjernen på Jupiter er presset så hardt sammen at den kanskje er superledende og derfor forsterker magnetfeltet.

3. Hvilke gasser består atmosfæren av?

Overflaten på gasskjempen er dekket av et rødt, brunt og hvitt skydekke. Under skydekket raser vinder med hastigheter på opptil 600 km/t. Til sammenligning raste den kraftigste vinden som noen gang er målt på Jorden, med 408 km/t. Det skjedde under syklonen Olivia i 1996.

Atmosfæren på Jupiter består særlig av hydrogen og helium, men forskerne vil gjerne vite nøyaktig hvilke andre gasser atmosfæren er sammensatt av.

4. Hvordan er planeten bygd opp?

Forskerne aner ikke om Jupiters kjerne er fast eller flytende. Og de vet heller ikke om den består av stein, is, metaller eller kanskje metallisk hydrogen.

Forhåpentligvis kan Juno gi dem svar på spørsmålene deres, og hjelpe til med å kartlegge planetens indre.

5. Hvordan skapes det kraftige polarlyset?

Nord- og sørlyset ved polene på Jupiter er intense lysutbrudd som skapes når ladde partikler fra rommet fanges i det kraftige magnetfeltet på planeten. Jupiters polarlys minner mye om det vi ser på Jorden. Men mens vårt fenomen finner sted i forbindelse med solstormer, er Jupiters polarlys konstante og slokkes aldri.

Undersøkelser av polarlyset skal hjelpe forskerne til å forstå samspillet mellom planetens magnetfelt, rotasjonen dens og oppbygningen av atmosfæren.