Hubble får nytt liv

I mai i fjor utførte noen astronauter det som mest sannsynlig blir den siste oppgraderingen Hubble-romteleskopet får.

26. mars 2010 av Chris Carroll

Teamet, som omfattet romvandreren John Grunsfeld, som avla sitt tredje besøk på dette observatoriet i rommet, reparerte strøm- og styresystemer for å sørge for at Hubble kan gå i bane langt utenfor jordatmosfærens dis i noen år til.

De installerte også et nytt kamera og en ny spektrograf og reparerte to andre instrumenter for å gjøre teleskopet mer produktivt enn noen gang tidligere.

”Teleskopet har den beste tiden foran seg,” sier Hubble-prosjektforsker Ken Sembach ved Space Telescope Science Institute i USA.

”Offentligheten vil bli forbauset.”

De mest kjente bildene fra Hubble, som fyller 20 år i april, viser galakser i fri bane, eksploderende stjerner og uhyggelige stjernetåker. Den økte følsomheten og oppløsningen vil gjøre de nye bildene fra teleskopet enda mer spektakulære.

Og enda mer detaljerte: Like etter oppgraderingene rettet Hubble siktet mot en mørk flekk på himmelen og samlet inn infrarødt lys i hele fire dager på rad for å observere noen veldig svake objekter. Bildene viser noen slørete prikker, ”bare en håndfull piksler”, sier Garth Illingworth, astrofysiker ved University of California i USA. Disse prikkene er noen av de fjerneste og dermed eldste objektene som noen gang er observert – små, tidlige galakseklatter som skinte for 13,1 milliarder år siden.

Universet selv er bare 13,7 milliarder år gammelt. ”Det nye kameraet har skjøvet grensen flere hundre millioner år tilbake mot begynnelsen,” sier Garth Illingworth.