Unge stjerner lyser opp i Carinatåken ­– en turbulent stjerne-vugge 7500 lysår fra Jorden – på et av de første bildene tatt av det berømte Hubble-romteleskopet etter at astronauter gav det nytt liv i fjor vår. Foto: NASA/ESA/Hubble SM4 ERO Team

Galleri: Hubble får nytt liv

Med nye instrumenter kan Hubble se klarere enn noen gang ut i universets mørkeste avkroker, som f.eks. denne søylen av støv og gass på jakt etter spor av hvordan ­­galakser, stjerner og planeter er dannet.

26. mars 2010

Med nye instrumenter kan Hubble se klarere enn noen gang ut i universets mørkeste avkroker, som f.eks. denne søylen av støv og gass på jakt etter spor av hvordan galakser, stjerner og planeter er dannet.

En tett klump av stjerner i den kuleformede stjernehopen Omega Centauri viser hva det nye Wide Field Camera 3 kan greie. Siden kameraet er følsomt overfor et bredere lysspekter enn forgjengerne, avslører det blå og røde kjempestjerner i tillegg til gule, sollignende stjerner. Foto: NASA/ESA/Hubble SM4 ERO Team