Enormt romteleskop skal vise oss E.T. i HD

Nye studier kan bane vei for konstruksjonen av et gigantisk romteleskop, som vil kunne produsere bilder hele fem ganger skarpere enn Hubble-teleskopet. Et teknologisk tigersprang, som kan øke mulighetene i vår leting etter utenomjordisk liv.

10. august 2015 av Michael D. Lemonick

Ny generasjon av romteleskoper

Mens romteleskopet Hubble etter vel 30 år på jobben nærmer seg pensjonsalderen, er neste generasjon i form av romteleskopet James Webb klar i 2018.

Allerede nå ser forskerne langt frem i tid. High Definition Space Telescope, eller HDST, som det nye høyoppløselige superteleskopet kalles, kan kanskje begynne å skanne verdensrommet fra rundt 2030. HDST skal plasseres vel 1,6 millioner kilometer fra Jorden. Med 54 individuelle speil får det en samlet overflate som er 25 ganger større enn Hubbles. Jo større speil, jo bedre oppløsning.

Astronomenes nye våpen forventes, utover å lete etter jordlignende planeter med mulig liv, å avsløre hemmeligheter om fjerne galakser og vårt eget solsystem. Bildene får ifølge ekspertene Hubbles bilder til å blekne i sammenligning.

Marc Postman ved Space Telescope Science Institute, som sitter i komiteen bak de nye planene, sier at NASA ga grønt lys til å tenke stort. Veldig stort.

Forståelig med tanke på at hvert skritt i utviklingen av teleskoper har ført til oppdagelser ingen hadde kunnet forutse.

Slik finner teleskopet liv i verdensrommet

I letingen etter jordlignende planeter skal teleskopet ikke bare kunne se de ekstremt fjerne himmellegemene. Planetene må også skjelnes fra stjerner i nærheten.

HDST skal være i stand til å blokkere lyset fra en planets egen stjerne; vår egen Sol er millioner ganger kraftigere enn lyset som kastes tilbake fra planeten. For å få til dette blir teleskopet utstyrt med en såkalt coronagraph: et filter som blokkerer lyset fra stjernen. Litt som en hånd foran Solen når du for eksempel ser på et fly i luften.

Bildene fra HDST vil samtidig kunne avsløre forekomsten av oksygen i en planets atmosfære, mens utforskningen av galaksers utvikling hjelpes på vei med teleskopets ultrafiolette syn.

Ekspertene tror at HDST kan finne flere titalls jordlignende planeter innenfor hundre lysår fra Jorden. Det høye antallet er ifølge astronomene nødvendig, for i letingen etter liv i verdensrommet vil langt fra alle planeter være ”bebodd”.

Bildene koster

Prosjekter av denne størrelsen er dyre og går svært lett langt over budsjettet. Webb-teleskopet endte med å koste 30 milliarder kroner, en tidobling av det planlagte.

Derfor er folkene bak HDST mer enn forsiktige med å sette en prislapp på det kanskje kommende superteleskopet. Men erfaringene fra Webb kommer dem uten tvil til gode, da flere av de helt nyutviklede teknologiene antakelig vil kunne bli overført til HDST.

Medlem av komiteen Julianne Dalcanton ved University of Washington sier at de faktisk ikke har satt opp noe budsjett i det hele tatt, da gruppen ikke vil love mer enn de kan holde. ”Det er nærmest umulig å tallfeste noe, ettersom vi ennå ikke kjenner til alle detaljene i prosjektet”, forteller hun.

Dalcanton er imidlertid optimistisk. ”Jeg håper virkelig at jeg en dag får mulighet til å bruke teleskopet. For det blir fantastisk”, sier hun.