Slik blir Mars en ny Jord

Hva må til for å gjøre den røde planeten grønn? Aller først: en skikkelig omgang global oppvarming.

8. mars 2010

Kan vi ”terraforme” Mars – altså endre den frosne overflaten og tynne atmosfæren der til noe vi jordboere kan bo i? Og burde vi? Det første spørsmålet har et klart svar: Ja, det kunne vi sikkert.

Romfartøy, inklusive de som utforsker Mars akkurat nå, har funnet bevis på at planeten var varm i sin ungdom med elver og enorme hav. Og her på Jorden har vi funnet ut at drivhusgasser i atmosfæren varmer opp en planet. Mye av det CO2 som en gang holdt Mars varm, finnes sannsynligvis fremdeles i den frosne jorden og polenes iskapper, og det samme gjelder vannet.

Det meste av arbeidet ved terraforming er allerede gjort, sier Chris McKay som er romforsker ved NASA. ”Man trenger ikke bygge Mars på nytt. Man varmer den bare opp og kaster ut noen frø,” sier han. De potente drivhusgassene perfluorkarboner (PFC-er), ville kunne framstilles syntetisk fra elementer i jord og luft på Mars og blåses ut i atmosfæren. De ville varme opp planeten og frigi det frosne CO2-et som så ville forsterke oppvarmingen og øke det atmosfæriske trykket så mye at vann igjen blir flytende. I mellomtiden ville kolonister fra Jorden plante økosystemer (fortsettes) på den røde planeten, sier botaniker James Graham. Først med bakterier og lav som overlever i Antarktis, senere med mosearter og etter ca. 1000 år også kjempestore redwoods. Men det vil ta flere tusen år før skogen har skapt et oksygennivå som mennesker kan puste inn.

Tilhengere av terraforming-tanken, som ingeniøren og formannen i Mars Society, Robert Zubrin, drømmer fremdeles om byer på Mars. Han tror ikke at vår sivilisasjon kan trives uten grenseløs ekspansjon. For Chris McKay er bare forskningsstasjoner en mulighet. ”Vi kommer til å bo på Mars på samme måte som vi bor i Antarktis,” sier han. Men han tror at det vi lærer ved å omforme Mars – som for noen er et grusomt scenario – vil kunne hjelpe oss med å håndtere Jordens begrensede ressurser bedre.

Det er god tid til en debatt om emnet, for Mars er ikke i noen overhengende fare. Et panel nedsatt av Det hvite hus anbefalte nylig at man skulle dra til Månen eller en asteroide først, og påpekte at faktisk har NASA ikke råd til å dra noen steder i det hele tatt. Panelet har heller ikke beregnet hva det ville koste å dyrke opp en død planet.

Tema