Nyoppdaget planet utenfor vår galakse

En nyoppdaget planet er den første som er født i en annen galakse.

24. november 2010 av Ker Than, National Geographic News

Siden midten på 1990-tallet har astronomer utvidet listen over kjente exoplaneter, det vil si planeter som finnes utenfor vårt eget solsystem. De nesten 500 exoplanetene som er funnet hittil, er alle dannet i vår egen galakse Melkeveien. Men det nyeste medlemmet av exoplanetenes klubb – med navnet HIP 13044 – er funnet blant en rekke med omflakkende stjerner som går i bane rundt Melkeveien. Astronomer mener at denne stjernerekken er alt som er igjen av en dverggalakse som en gang har gått i bane rundt Melkeveien.

For rundt seks milliarder år siden kolliderte Melkeveien med denne ikke navngitte galaksen og slukte den nesten. Det etterlot en rekke med stjerner, som nå suser rundt vår galakse i mer enn 965 600 km/t. Den nyoppdagede planeten "ble sannsynligvis dannet da stjernen ennå ikke var en del av Melkeveien. Den har holdt sammen med stjernen i hele denne tiden," sier lederen av undersøkelsen, Johny Setiawan, som er astronom ved Max Planck-instituttet for astronomi i Tyskland.

Oppdagelsen er astronomenes første bevis på at det kan skje planetdannelse i andre galakser, tilføyer Oskar von der Lühe, som er astronom ved Kiepenheuer-instituttet for solfysikk i Tyskland, og som ikke har deltatt i undersøkelsen. "Det viser også at planetdannelse kan finne sted i galakser som er av en annen klasse enn Melkeveien," skriver von der Lühe i en e-post. "Disse galaksene har et helt annet utviklingsmønster og en annen historikk når det gjelder stjernedannelse."

Gassfylt planet har overlevd stjernens utvidelse

Den nye, ekstragalaktiske planeten er en gassfylt gigant som er minst 1,25 ganger tyngre enn Jupiter og går i bane rundt en stjerne omtrent 2000 lysår fra Jorden. Den enorme planeten er for langt unna til at man kan observere den direkte. Men ved hjelp av et teleskop på ESOs (European Southern Observatory) La Silla-observatorium i Chile har Johny Setiawan og hans gruppe funnet frem til planetens eksistens ut fra gasskjempens gravitasjonsvirkning på sin vertsstjerne, som får lyset fra stjernen til å flimre noe.

Gruppen har også studert HIP 13044bs vertsstjerne, som en gang har lignet på vår sol. Med sine ca. åtte milliarder år er stjernen nå i sin røde kjempe-fase, som er et sent stadium i utviklingen hos sollignende stjerner. Røde kjemper kan utvide seg til å bli flere hundre ganger større enn sin opprinnelige størrelse, og man mener at planeter som går i bane i nærheten av slike utvidede stjerner, som regel blir slukt og og fordamper.

Enkelte astronomer mener at Jorden vil få en lignende skjebne om ca. fem milliarder år, men HIP 13044b har på en eller annen måte unngått å bli utslettet.