Juno river teppet av Jupiter og avslører planetens hemmeligheter

Forskere fra NASA er nærmest i ekstase etter å ha sett de første nærbildene av Jupiter fra sonden Juno. Verken nordpolen, polarlys eller lyden på planeten er slik de regnet med.

7. september 2016 av Karine Kirkebæk / Illustrert Vitenskap

Juno-sonden suser nå rundt Solsystemets kjempe – Jupiter. De første bildene har nå blitt sendt tilbake til Jorden, og de skuffer ikke.

Tvert imot er astronomer ved NASA i ferd med å falle av kontorstolene sine i ren begeistring over de nye dataene fra Juno.

“Det blir en ren flodbølge. Nesten som å stå og drikke direkte fra en brannslange”, sier Steve Levin ved NASAs Jet Propulsion Laboratory til Los Angeles Times.

Nordpolen skinner blått

I juli kom Juno vellykket inn i bane rundt Jupiter, og i forrige uke fløy sonden for første gang tett innpå planeten med en avstand på bare 4200 km.

Fangsten fra flyturen ble bl.a. et imponerende nærbilde av Jupiters nordpol.

Her er planeten ikke stripete, slik de spesielle kjennetegnene på resten av planeten er. Til gjengjeld har nordpolen et vakkert blålig skjær, og det herjer store orkanlignende stormer der.

Polarlys ligner flammehav

Et annet bilde som vekker forskernes begeistring, er av det sørlige polarlyset på Jupiter, som minner om et frådende flammehav.

Juno-sonden skal studere polarlyset nærmere ved å observere partikler og plasmastrukturen i polarlyset ved hjelp av bl.a. et UV-kamera og en plasmadetektor.

Jupiters lyd gir gåsehud

Juno har fanget opp radiosignaler som forskerne mener stammer fra det kraftige polarlyset, og NASA har omsatt radiosignalene til en hørbar frekvens som du kan høre her:

NASAs forskere har nå startet for alvor med å analysere data fra den første delen av sondens nærkontakt med Jupiter – og med 35 planlagte turer til ser det ut som om Jupiters hemmeligheter er i ferd med å bli plukket fra hverandre.