SPHERE har oppdaget en eksoplanet
Ny eksoplanet

For første gang har SPHERE oppdaget en eksoplanet ved hjelp av et kamera på jorda. På bildet ses eksoplaneten (b). Lyset fra stjernen (A) er blokkert. Den inntegnede sirkelen illustrerer hvor lang avstanden er fra stjernen til eksoplaneten: Tre ganger avstanden fra Neptun til sola.

© UNIGE

Første oppdagelse av en eksoplanet med planetjegeren SPHERE/VLT

Instrumentet SPHERE planet imager, som ble installert på VLT (Very Large Telescope) i Chile i 2014, har for første gang oppdaget en ny eksoplanet ved hjelp av et kamera

13. juli 2017 av Berit Viuf

Bare noen få eksoplaneter blir oppdaget med kamera.

Vanligvis er lyset fra stjernen eksoplaneten kretser rundt, så sterkt at det drukner lyset fra planeten, og da må forskerne bruke indirekte metoder for å fastslå at de har funnet en eksoplanet.

Nå har det lyktes SPHERE å fange opp og fotografere et signal fra en planet som lyser en million ganger svakere enn stjernen.

Det er som å sette et stearinlys femti meter fra et fyrtårn og så skille flammen fra fyrlyset når man selv står 775 kilometer unna.

385 lysår fra jorda

SPHERE er utstyrt med bestemte forvrengte speil, som 1200 ganger i sekundet korrigerer for bittesmå atmosfæriske forstyrrelser – helt ned på nanoskala.

Det gjør kameraet i stand til å ta knivskarpe bilder av gjenstander som er mange hundre lysår unna.

Samtidig blokkerer SPHERE for lyset fra vertsstjernen ved hjelp av en såkalt kronograf, som skaper en slags kunstig solformørkelse med en liten skive. Det fjerner mye av det lyset som drukner det svakere lyset fra eksoplaneten.

Opprinnelig en stjerne?

Eksoplaneten, som har fått det velklingende navnet HIP65426b, befinner seg oppsiktsvekkende langt fra vertsstjernen: tre ganger så langt som mellom sola og den ytterste planeten i solsystemet vårt, Neptun.

En forklaring kan være, at der oprindeligt var to stjerner, der blev dannet samtidig, og den mere massive stjerne tiltrak mange af de partikler, som den mindre stjerne skulle bruge.

En forklaring kan være at det opprinnelig var to stjerner som ble dannet samtidig, og at den tyngste av dem slukte mesteparten av partiklene rundt de to.

I stedet måtte den nøye seg med en karriere som planet.

Nattehimmel

Hvis du snur ansiktet mot Orions belte, ser du mot den delen av himmelen som kalles Scorpion-Centaurus Association. Her fant SPHERE den nye eksoplaneten HIP65426b.