Første beboelige planet oppdaget

Astronomene sier at en ny jordlignende planet i realiteten kan være hjemsted for liv. Hvordan de kan si det? Tenk på Gullhår og de tre bjørnene.

5. oktober 2010 av John Roach, National Geographic News

Noen astronomer som er i ferd med å studere en stjerne i nærheten av oss, sier at de har funnet den første planeten som kan være beboelig. Det er sannsynligvis en steinplanet som har atmosfære, områder med temperert klima og - viktigst av alt - vann i flytende form, noe som anses for å være altavgjørende for muligheten til liv.

Andre planeter utenfor vårt solsystem er også blitt kalt jordlignende, men astronomen Paul Butler fastholder at "dette er virkelig den første Gullhår-planeten", altså hverken for varm eller for kald.

Den nye planeten som er døpt Gliese 581g, og som bruker cirka 37 dager på et omløp rundt den røde dvergstjernen Gliese 581, har "nesten akkurat den rette størrelsen og nesten akkurat den riktige avstanden (til stjernen) til å ha flytende vann på overflaten," tilføyde Paul Butler ved Carnegie Institution for Science i Washington D.C. i USA på en nettbasert pressekonferanse i dag.

Gliese 581g i Gullhår-sonen

Gliese 581 ligger omkring 20 lysår fra Jorden og er blant våre 100 nærmeste stjerner. Forskerne har allerede oppdaget seks planeter som går i baner rundt den røde dvergen, og det gjør Gliese 581 til nav for det største kjente planetsystemet utenfor vårt solsystem.

Stjernen har også skapt det kanskje største antallet overskrifter om beboelige planeter.

Allerede i 2007 ble planeten Gliese 581c erklært potensielt beboelig, men senere viste det sag at den lå i en bane for nær stjernene - noe som gjorde planeten for varm til å ha kjent liv.

En annen planet, Gliese 581d, tror man gå i bane på den kalde siden av den beboelige sonen. Skal det utvikles liv på Gliese 581d, trenger planeten en tykk atmosfære med en kraftig drivhuseffekt som kan varme den opp til beboelige temperaturer.

"De er ganske nær ved å være beboelige, men ikke helt," uttalte Steve Vogt, professor i astronomi og astrofysikk ved University of California, USA, på pressekonferansen.

"Denne her ligger midt mellom de to andre og i det samme systemet."

Terminator-lignende romvesener på jordlignende planet?

Den nyoppdagede planeten, som er cirka tre ganger Jordens masse, har bundet rotasjon i forhold til sin stjerne, hvilket betyr at den ene siden konstant ligger badet i dagslys, men det på den andre siden råder et evig mørke.

Hvis det lever fremmede vesener der, er det mest sannsynlig at de lever langs skillelinjen mellom skygge og lys, et temperert område som kalles terminatoren, sier forskerne.

Tenker man seg utsikten fra terminatoren, sier Steve Vogt, "ser man hele tiden stjernen ligge i horisonten. Avhengig av om man er optimist eller pessismist, ser man en evig soloppgang eller en evig solnedgang."

Funn av én planet gir løfter om milliarder av andre

Oppdagelsen av Gliese 581g er resultatet av 11 års observasjoner, i hovedsak gjort ved Keck-observatoriet på Hawaii, USA. Ved hjelp av dataene kunne forskerne avsløre slingringen i en stjernes kretsløp og som skyldes gravitasjonspåvirkingen fra en planet i bane, en teknikk som kalles radialhastighet.

Siden det var forholdsvis enkelt å finne denne planeten, bærer det bud om at 10 til 20 prosent av alle stjerner kan ha potensielt beboelige planeter, sier Steve Vogt i en pressemelding.

"Det kan finnes atskillige milliarder av slike stjernesystemer i vår galakse."

Oppdagelsen av Gliese 581g som mulig beboelig planet vil bli beskrevet i et kommende nummer av vitenskapsmagasinet The Astrophysical Journal.