Fem planeter synlige på nattehimmelen

For første gang på åtte år vises de fem planetene som er synlige med det blotte øye, samtidig på nattehimmelen.

1. mars 2012 av Andrew Fazekas, National Geographic News

For første gang på åtte år vil man denne uken på en og samme natt kunne se alle de fem planetene på himmelen som er synlige med det blotte øye. Dette vil dessuten være mulig flere kvelder på rad.

De fem planetene – Merkur, Venus, Mars, Jupiter og Saturn – kan alle ses uten optiske hjelpemidler, noe som man har visst siden gammel tid.

Men kvintetten har ikke vært synlig i løpet av samme natt siden 2004.

I tillegg vil denne ukens planetparade få selskap på nattehimmelen av den voksende runde Månen og den superklare stjerne Sirius.

"Det har ikke som sådan noen vitenskapelig betydning at man kan se disse himmellegemene samtidig, men det er en artig anledning til å få en følelse av hvordan vi passer inn i universet", sier Geza Gyuk, som er astronom ved Adler-planetariet i Chicago i USA.

"Det er litt som en astronomitime, der man får alt servert på én gang."

Beste tidsrom for kosmisk parade

Selv om Månen og de klare himmellegemene alle vil være synlige samme natt, viser de seg ikke alle sammen på én gang eller på samme del av himmelen.

Det beste tidspunktet for å betrakte den kosmiske paraden vil være mellom 28. februar og 7. mars. I dette tidsrommet vil de mindre synlige planetene Merkur og Mars være så klare som de blir i 2012, og Månen vil stå over horisonten i mange timer før den går ned.

Rett etter solnedgang vil Merkur stå lavt mot vest, mens den rustfargede Mars vil begynne å stige opp mot øst.

Det er som oftest vanskelig å få øye på Merkur, sier Geza Gyuk, fordi den vesle planeten er nærmest Solen og derfor aldri viser seg spesielt høyt over horisonten om natten.

Den beste metoden for å lokalisere Merkur med det blotte øye er først å finne de superklare planetene Jupiter og Venus, som dukker opp på sørvesthimmelen ca. 30 minutter etter solnedgang lokal tid.

"Følg den linjen som knytter Jupiter med Venus skrått nede til høyre, og fortsett til du nesten kommer til horisonten", forklarer Geza Gyuk.

"Merkur står i dette området og burde være ganske tydelig i en kikkert, men den blir svakere og vanskeligere å finne etter hvert som dagene går i begynnelsen av mars."

Ifølge Geza Gyuk vil det beste stedet å betrakte himmelscenariet fra være et stort åpent område eller en bakketopp med fritt utsyn mot øst, vest og sør.

Sirius topper

Sirius er den klareste stjernen hele året, men oppnår denne uken kort tid etter skumringen sin maksimale klarhet i 2012.

Sirius befinner seg nær ni lysår borte og er den klareste stjernen vi kan se fra Jorden, og er ledestjernen i stjernebildet Canis Major, den mytiske "store hund", som skinner høyt på vinterhimmelen på den nordlige halvkule.

Den nordlige grensen for å kunne se de klare himmellegemene denne uken er omtrent polarsirkelen. På den andre siden av den er Sirius usynlig. Den sørlige grensen er omtrent ekvator. Lenger sør er det svært vanskelig å få øye på Merkur.

"Månen er selvfølgelig vår nærmeste kosmiske nabo og den eneste kloden vi egentlig kan studere med det blotte øye eller med en vanlig kikkert", legger Geza Gyuk til.

"De andre lysende punktene er imidlertid også svært klare objekter på himmelen, så for å få en totalopplevelse bør man ta seg god tid og la øynene venne seg til mørket og så bare nyte synet."