Astronomer finner tre fødende stjerner

Tre unge stjerner med ringer rundt seg har vekket astronomenes interesser. Stjernene holder på å føde sine planeter, og det gir en helt unik mulighet til å observere hvordan planeter bli dannet.

21. november 2016 av Babak Arvanaghi; Illustrert Vitenskap

Europeiske astronomer har funnet tre unge stjerner som er i gang med å danne sine planetsystemer. På bildene har astronomene blokkert lyset fra stjernen, slik at det er mulig å se ringene rundt dem.

De tre systemene

RXJ1615

Stjernen er omgitt av symmetriske ringer som får den til å minne om en gigantisk utgave av Saturn. Den er 1,8 millioner år gammel, og ifølge forskerne er det tydelig tegn på planetdannelse i ringene.

HD 135344B

Ringene rundt denne stjernen er asymmetriske. De store spiralarmene skyldes trolig to protoplaneter som trekker i støvet rundt stjernen. Protoplanetene vil med tiden utvikle seg til Jupiter-lignende kjempeplaneter. I løpet av noen få måneder har astronomene observert endringer i ringene, og det gir en helt unik mulighet til å følge planetfødsler.

HD97048

Fire symmetriske ringer omgir stjernen, som danner sine planeter på en usedvanlig måte. Symmetrien veldig uttalt, og det er ingen spiralarmer, tomme områder eller virvler.

Planeter dannes av støv

Solsystemer dannes i områder av verdensrommet med mye støv. Før eller senere vil tyngdekraften få støvet til å trekke seg sammen og fortettes, og dermed skapes stjernen.

Stjernen suger til seg mesteparten av støvet, men ikke alt. Den lille resten fortettes også og blir til planeter.

Da vårt solsystem ble skapt, trakk sola til seg 99 prosent av støvet, og der for er nesten all massen i solsystemet samlet der.