Månen har fått en lillesøster

Nasa har nettopp oppdaget at en stor asteroide har lagt seg til en bane om jorden og solen. Dermed har vi – nesten – fått en ny måne.

28. juni 2016 av Tobias Hjortkjær Schultz

27. april var en stor dag i den amerikanske romforskningsorganisasjonen Nasa. Denne dagen fikk nemlig månen en (veldig liten) søster.

Nykomlingen har fått navnet 2016 HO3 og ble oppdaget av asteroideteleskopet Pan-STARRS 1, som befinner seg i Haleakala på Hawaii.

Langt unna

– Det er snakk om en asteroide som er fanget mellom gravitasjonen til jorden og solen, og som derfor følger vår bane. Det er egentlig akkurat som månen, sier Paul Chodas, som er leder for Nasas forskningssenter for objekter tett på jorden.

«Tett på» er likevel et relativt begrep, siden HO3 er mellom 38 og 100 ganger lengre fra jorden enn månen er.

2016 HO3 er trolig et sted mellom 37 og 91 meter i diameter og dermed for liten til å være synlig for det blotte øye.

Har gjemt seg i 50 år

Ifølge Nasa er ikke månens lillesøster så ny som man skulle tro.

Forskerne mener nemlig at HO3 har hatt denne banen i omkring 50 år. Og at den sannsynligvis vil bli værende i noen hundre år, frem til den forsvinner ut i universet igjen.

– Dette er det vi kaller en kvasi-satellitt, forteller Chodas.

En kvasi-satellitt er karakterisert av en midlertidig bane rundt jorden. HO3 er likevel den mest stabile av de relativt få slike objekter Nasa har registrert.