Kjemikalier som bryter ned ozonlaget, beveger seg fra ekvator til polene. Stoffene reiser med den polare virvelen – en ring av raskt sirkulerende luft ved Sørpolen.

© NASA

Hullet i ozonlaget lukker seg

Det enorme hullet i atmosfæren blir endelig mindre. Og nå har Nasa beviser for at den lykkelige utviklingen er et resultat av et solid samarbeid på tvers av hele kloden.

18. januar 2018 av Rikke Jeppesen

Det beryktede hullet i ozonlaget har begynt å lukke seg. Og Nasa har nettopp dokumentert at den lykkelige utviklingen er et resultat av at vi mennesker har reagert.

Målingene viser at nivået av skadelige klormolekyler i ozonlaget faller, og at hullet derfor skrumper.

Det er første gang forskerne bruker målinger av den kjemiske balansen i ozonlaget til å slå fast at reparasjonen er proporsjonal med et fall i den typen gasser som nå er forbudt å bruke.

Kjøleskap ødela ozonlaget

I 1985 oppdaget forskere at livsstilen vår flerret opp ozonlaget.

Det var fare for at solas sterke stråler snart ville brenne huden vår, ødelegge øynene våre og skade planter i naturen og på åkrene.

De fant heldigvis raskt årsaken. Ozonhullet vokste på grunn av klor fra såkalte KFK-gasser som ble brukt i blant annet kjøleskap og sprayflasker.

Klor stjeler oksygenatomer fra ozon og gjør det om til vanlig oksygengass. Ozon absorberer skadelig uv-stråling slik at det ikke når gjennom stratosfæren, og det er noe oksygen ikke klarer.

Verdens land måtte derfor samarbeide, og i 1989 ble Montréal-protokollen satt i kraft, med et forbud mot KFK-gasser.

Satellitt overvåker atmosfæren

Senere har forskerne holdt nøye med det slitne ozonlaget, som nå er i tydelig bedring.

Nasa fikk hjelp av satellitten Aura. Siden 2004 har den observert atmosfærens sammensetning.

Målingene viser at den mengden ozon som brytes ned over Antarktis om vinteren, er 20 prosent mindre i dag enn i år 2005.