10 blinkskudd av Jorden sett fra rommet - valgt blant tre millioner

NASA har tatt 3 millioner bilder av Jorden fra Terra-satellitten. Nå er alle bildene blitt fritt tilgjengelige - se galleriet med 10 av våre favoritter her

28. april 2016 av Michael Greshko // Photo: NASA/METI/AIST/JAPAN SPACE SYSTEMS

Oppgaven var enorm - ikke desto mindre breide vi å plukke ut 10 blinkskudd fra ASTER-sensorens katalog, som har brukt 16 år på å ta bildene.

De drøyt 3 millioner bildene har gitt forskerne - samt oss andre - viktig kunnskap om Jordens geologi og vær ved hjelp av apparatet ASTER (Advanced Spaceborne Thermal Emission and Reflection Radiometer) om bord på Terra-satellitten.

NASA understreker at ingen av de nylig frigitte bildene fra den amerikansk-japanske fotopakken har vært utilgjengelige - forskjellen er at nå er alle gratis. Galleriet er sammensatt fra en del av ASTER-sjefen Michael Abrams' egne favoritter.

ASTER har om bord på Terra-satellitten kartlagt hver eneste flekk på Jorden fra sin bane 705 kilometer over Jorden siden februar 2000.

Med 16 daglige runder rundt Jorden fra den sol-synkrone banen, ser ASTER stort sett hele kloden to ganger i døgnet. En i lys og en i mørke.